Verkeer
Stuur appje
Zoek

Door grenscontroles op A1 rijden duizenden vrachtwagens extra op N35, gemeente bezorgd

Het aantal vrachtwagens dat de grens oversteekt op de N35 bij Enschede, is sinds september fors toegenomen. Het vrachtverkeer rijdt over die N-weg, om daarmee de grenscontroles op de A1 bij De Lutte te omzeilen. Maar al die extra vrachtwagens – zo'n tweeduizend meer per werkweek - zorgen voor gevaarlijke situaties op de N35, zegt de gemeente Enschede. Die wil actie.

De cijfers laten het glashelder zien: het aantal vrachtwagens dat de grens op de A1 bij De Lutte oversteekt, is sinds de invoering van de grenscontroles in september fors afgenomen. Veel chauffeurs kiezen voor de alternatieve route via de N35 bij Enschede, waar geen grenscontroles zijn. "Het aantal vrachtwagens is hier sinds september met zo'n 20 tot 25 procent toegenomen, wat neerkomt op ruim tweeduizend vrachtwagens extra per werkweek", zegt beleidsadviseur Christian ter Braack van de gemeente Enschede tegen Oost Nieuws.

'Onveilige weg'

De gemeente maakt zich zorgen over de toename, omdat zij de N35 als een knelpunt ziet voor doorstroming en verkeersveiligheid. "Met nog meer vrachtwagens wordt die doorstroming een nog grotere uitdaging." In vijf jaar tijd gebeurden er 34 ongelukken, waarvan een aantal met dodelijke afloop. En dat op een traject van maar vijf kilometer tussen Enschede en de grens.

Lees verder onder de afbeelding.


  • Witteveen Bos N35 Oostweg impressie
    De gemeente Enschede wil de kruising N35/Oostweg ongelijkvloers maken.
    Beeld: Witteveen+Bos
  • Witteveen Bos N35 Oostweg impressie ri Duitsland
    De gemeente Enschede wil de kruising N35/Oostweg ongelijkvloers maken.
    Beeld: Witteveen+Bos

Volgens Ter Braack kan de weg met twee ingrepen een stuk veiliger worden gemaakt. "We willen een vangrail tussen de beide weghelften in, zodat er geen botsingen meer kunnen ontstaan tussen tegenliggers. En we willen dat de verkeerslichten op de kruising met de Oostweg worden weggehaald, voor een ongelijkvloerse kruising." De totale kosten van beide ingrepen werden eerder berekend op zo'n 35 miljoen euro.

Eerdere oproep strandde

Nieuw is de oproep van de gemeente Enschede niet: twee jaar geleden drong ze er ook al bij de minister van Infrastructuur op aan om de weg aan te pakken. Toenmalig minister Harbers van Infrastructuur zei toen "de zorgen over de N35 te delen", maar geen geld beschikbaar te hebben om de weg veiliger te maken.

Toch houdt de gemeente Enschede hoop. "Er zit nu een nieuw kabinet, met een nieuwe agenda, waarbij we wellicht een nieuwe poging kunnen wagen", zegt Ter Braack. "Wij staan als gemeente in de startblokken. Wij willen het project wel gaan trekken, maar daar hebben we wel de euro's van het Rijk voor nodig."

Lobby gaat door

Dat op heel veel plekken het Rijk wordt opgeroepen om N-wegen veiliger te maken – van de N35 bij Mariënheem tot de N36 – moet volgens Ter Braack niet uitmaken. "Je kunt naar andere wegen kijken, maar wij strijden voor dit stukje Enschede. En wij willen ook best een stukje werk van het Rijk overnemen, maar het gaat hier over Rijkswegen, dus het Rijk is verantwoordelijk voor het onderhoud."

Witteveen Bos N35 Oostweg impressie ri Duitsland
Lees ook
Een échte afslag Enschede-Oost: zo kan het enige verkeerslicht tussen Amsterdam en Münster verdwijnen

Samen met de provincie lobbyt Enschede opnieuw om de N35 aan te pakken. "De aanhouder wint", zegt Ter Braack. En wellicht ook lobbyen voor het afschaffen van de grenscontroles bij De Lutte, zodat het op de N35 bij Enschede weer rustiger wordt? "Daar gaan wij niet over, al hebben we wel de effecten daarvan hier te behapstukken", zegt hij.

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.