Verkeer
Stuur appje
Zoek

Nieuw systeem moet overlastgevers in Hengelose horeca buiten de deur houden

20241213 sticker wijkagent bas van den heuvel berto mulder knh IMG 4661
Plaatselijke KHN-voorzitter Berto Mulder en Bas van den Heuvel, wijkagent horeca binnenstad, bij een speciale sticker die deelnemende horeca-bedrijven ontvangen.
Beeld: 1Twente

De Hengelose horeca voert een nieuw systeem in om overlastgevers collectief buiten de deur te houden. Personen die ernstig overlast veroorzaken, wordt de toegang ontzegd tot alle deelnemende horecazaken in de binnenstad. Doel van zo'n collectieve horecaontzegging (CHO) is om het Hengelose uitgaansleven zo gezellig en veilig mogelijk te houden voor iedereen. De horeca trekt daarbij samen op met de gemeente en politie.

Op dit moment doen al veertig bedrijven in het centrum mee aan het nieuwe systeem, dat al sinds half oktober draait. Het gaat om de volledige nachthoreca in de binnenstad en ook enkele dagzaken buiten dat gebied, waaronder een aantal lunchrooms. Deelnemende bedrijven zijn te herkennen aan een speciale CHO-sticker op raam of deur.

Privacy gewaarborgd

In een centraal digitaal systeem wordt bijgehouden wie een collectieve horecaontzegging heeft. Voordeel is dat dit efficienter is en dat ook sneller informatie uitgewisseld kan worden met andere ondernemers, handhavers en politie. Er zijn strikte protocollen wie in het systeem mag kijken. In de horeca zijn dat bijvoorbeeld alleen de ondernemers en de leidinggevenden. Bij de politie zelf zijn dat twee mensen die deze bevoegdheid hebben.

“Het is een hele kleine minderheid, maar die kunnen het wel verpesten voor een grote meerderheid.”

Wie een keertje vervelend is, wordt niet meteen de toegang tot een bedrijf ontzegd. Vaak gaan er meerdere waarschuwingen aan vooraf. "Het moet écht gaan om een serieus vergrijp," zegt Berto Mulder, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Hengelo. Dan gaat het om geweld, discriminatie, drugshandel of seksuele intimidatie tegen vrouwen of meisjes. Mulder: "Als horeca hebben we er alle belang bij dat ouders hun kinderen met een goed gevoel kunnen laten uitgaan. Voor nu, maar ook voor de toekomst. Daarnaast willen we een goede naam en reputatie houden. Dat krijg je niet als er rotzooi is."

Kleine minderheid

Burgemeester Sander Schelberg constateert dat het ieder weekend ongelooflijk druk en gezellig is in de stad. "Helaas zitten er altijd types tussen die het voor anderen verpesten. Het is een hele kleine minderheid, maar die kunnen het wel verpesten voor een grote meerderheid." Schelberg complimenteert de horeca dan ook met de invoering van het nieuwe systeem, waarmee de bedrijfstak duidelijk de eigen verantwoordelijkheid pakt.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Bas van den Heuvel, wijkagent horeca binnenstad, prijst de goede samenwerking die er al jaren is tussen gemeente en de horeca. "Veiligheid in het centrum is ook een gedeelde verantwoordelijkheid. Het is daarom mooi dat de gedeelde verantwoordelijkheid gevoeld wordt." De politie krijgt met het nieuwe systeem ook een instrument in handen. Als iemand eenmaal een verbod heeft gekregen en toch een horecazaak betreedt, dan is er sprake van huisvredebreuk en kan er sneller worden opgetreden.

20241213 sticker deelnemer collectieve horeca ontzegging IMG 4670 2
Veertig Hengelose horecabedrijven, die meedoen aan de collectieve horeca-ontzegging, hebben een speciale sticker op de deur.
Beeld: 1Twente

Een collectieve horecaontzegging is overigens niet helemaal nieuw. De bedrijfstak kent al jaren een rode kaart-systeem, maar dit systeem was verouderd en niet meer van deze tijd. Daarnaast vroeg invoering van nieuwe wetgeving, waaronder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), om een aanpassing. Waar vroeger ondernemers het onderling wel eventjes met elkaar regelden en gegevens uitwisselden, kan dat nu niet meer. "We gaan het nu beter, degelijker en ook digitaal inzichtelijker krijgen," zegt Schelberg.

Raddraaiers

Horecaman Mulder weet nog goed dat het rode kaart-systeem meteen al werkte toen het jaren geleden werd ingevoerd. "We waren na twee weken meteen al een aantal raddraaiers kwijt." Op hoogtijdagen liepen zo'n 20 mensen met een rode kaart op zak.

“Veiligheid in het centrum is een gedeelde verantwoordelijkheid.”

Naast het vergroten van de veiligheid van horecaondernemers, eigen medewerkers en gasten moet een collectieve horecaontzegging ook overlastgevend gedrag verminderen. Daarnaast moet het criminaliteit voorkomen en tegengaan. Er gaat ook een preventieve werking vanuit.

Twentse samenwerking

De horeca in Hengelo heeft samen met Enschede en Almelo een protocol opgesteld. Dat betekent echter niet dat iemand die in Hengelo een collectieve horecaontzegging heeft, daarmee ook in de andere Twentse steden de toegang tot een zaak ontzegd kan worden. Als het aan Mulder ligt, dan gaat de horeca daar wel mee bezig: "Zeker als het gaat om de zwaardere delicten, ben ik daar wel voorstander van."

Autoriteit Persoonsgegevens

Voor het verwerken van persoonsgegevens heeft de Hengelose horeca een vergunning gekregen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Horecabedrijven die meedoen, moeten zich eerst registreren bij het AP.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.