Zwanenberg Food Group in Almelo wil Unox overnemen van Unilever, evenals de Belgische en Griekse equivalent Zwan. Het gaat om de productielijnen van Unilever voor soepen in zogeheten pouches, beter bekend als de sta-zakken in de winkelschappen.
Het verkrijgen van deze merken biedt voor Zwanenberg grote mogelijkheden, verzekert CEO Mike de Boer van de Zwanenberg Food Group Nederland. ”Unox is een herkenbaar en echt Nederlands merk dat al tientallen jaren een vaste waarde is in de supermarkt. Datzelfde geldt in België en Griekenland voor Zwan. Zwanenberg produceert al jaren voor Unox en Zwan.”
De beoogde overname past in de strategie van Zwanenberg om zich te richten op de productie en distributie van soepen, vleesproducten, plant based vleesvervangers, sauzen en maaltijden. Unox is een sterk merk met de alom bekende Unox-muts als iconisch detail van de jaarlijkse Nieuwjaarsduik in Scheveningen. Die gaat dan ook gewoon mee.
Voor Unilever was het een lastige beslissing om afscheid te nemen van Unox, geeft topman Heiko Schipper van Unilever Foods aan. Schipper is er tegelijkertijd van overtuigd dat Unox en Zwan zich onder Zwanenberg snel kunnen aanpassen aan trends en daardoor blijven meedoen in een concurrerende markt. ”De associatie met grote schaatsevenementen en de Nieuwjaarsduik in Scheveningen heeft zich in de Nederlandse cultuur geworteld. In België wordt Zwan geassocieerd met comfort en nostalgie, waardoor het een geliefd onderdeel is van het dagelijkse Belgische leven.”
Zwanenberg en Unilever zijn geen onbekenden voor elkaar. De eerste samenwerking dateert van 2004 toen Zwanenberg een aantal Unox- en Zwan-producten voor Unilever ging produceren. In 2018 nam Zwanenberg de Unox-fabriek in Oss over van Unilever. De merken bleven echter eigendom van Unilever. Zwanenberg neemt nu alsnog de marketing en sales over en de productielijnen voor soepen in de sta-zak. ”Unox en Zwan zijn een prachtige uitbreiding van ons assortiment”, luidt de overtuiging van CEO Sjoerd van der Laan van de Almelose worstengigant.
Zwanenberg telt in totaal 1800 medewerkers met een omzet van circa 600 miljoen euro in 2023. De voedingsmiddelenproducent is goed voor een assortiment vleesconserven, snacks, soepen, sauzen en gemaks-maaltijden. Daartoe behoren ook vegetarische en veganistische producten. Vakbonden worden geïnformeerd over de voorgenomen overname. De Autoriteit Consument en Markt en de ondernemingsraden worden in het eerste kwartaal van 2025 formeel betrokken.