Het hoge woord is eruit: bouwbedrijf Heijmans mag voor de gemeente Enschede een autotunnel ontwerpen en bouwen. Dat is de uitkomst van een aanbestedingsprocedure. Uit vijf gegadigden koos de gemeente Enschede het Hengelose bedrijf voor de realisatie van de tunnel in de Oostweg. De aanbestedingssom is 25 miljoen euro.
Door het auto- en fietsverkeer van elkaar te scheiden ter hoogte van het kruispunt met de Keppelerdijk, hoopt de gemeente enerzijds de verkeersveiligheid te verbeteren en anderzijds de doorstroming van het verkeer te verbeteren.
De Oostweg geldt als de belangrijkste invalsweg voor Enschede-Oost en Glanerbrug. Zeker in de spits is het er een drukte van belang. Dat levert ongewenste situaties op ter hoogte van de rotonde, waar de Oostweg de Keppelerdijk kruist.
De Keppelerdijk geldt namelijk als de belangrijkste fietsroute tussen Enschede en Glanerbrug, die dagelijks dus ook door veel scholieren wordt gebruikt. Door de drukte op de rotonde ontstaan er gevaarlijke situaties en loopt het autoverkeer vast.
Aanvankelijk dacht de gemeente het probleem te kunnen oplossen met een fietsbrug. Daartegen waren toch wat praktische bezwaren. Om te voorkomen dat de helling te steil wordt, zouden fietsers een behoorlijke 'omweg' moeten fietsen.
Daarom is de focus verlegd op een autotunnel. Het ontwerp dat nu door Heijmans wordt gemaakt, gaat uit van een verdiepte Oostweg, met daarboven de fietsstraat Keppelerdijk. Met op- en afritten blijven de nieuwe villawijk Leuriks-Oost en de bestaande wijk Eekmaat-West met de auto bereikbaar.
Hoewel de opdracht al is gegund, lijkt de realisatie van de autotunnel nog geen zekerheid. Pas als de definitieve ontwerpschetsen klaar zijn is er een duidelijk beeld van de kosten - en dus ook of de gemeente Enschede genoeg geld in huis heeft (of via subsidies heeft gekregen) om de opdracht te laten uitvoeren. Dat moment wordt in de loop van 2025 verwacht.