Beeldend kunstenaar Pier van Dijk zit zestig jaar in het vak. Om dit jubileum te vieren is deze maand zijn monografie Pier Solo uitgekomen. Onder dezelfde titel is ook een tentoonstelling te zien bij SchouwArt in Hengelo. Al sinds 1998 had Van Dijk de wens om ooit een monografie uit te brengen. Het fraai ingebonden en kleurrijke boek beslaat 528 pagina's en bevat slechts een selectie van wat hij in zestig jaar tijd heeft gedaan. "Het gaat puur om solotentoonstellingen, vroege werken, poëzie en performances."
Pier van Dijk (1944, Amsterdam) wordt gezien als een veelzijdig kunstenaar, grafisch vormgever en ‘projectontwikkelaar’ op het gebied van de beeldende kunst. Zijn werk bestaat uit gedichten, twee- en driedimensionale werken in uiteenlopende materialen en technieken, audiovisuele werken, installaties en performances.
De monografie is het resultaat van anderhalf jaar zeer intensief werk, waarin de kunstenaar fulltime zijn archieven indook. "Ik heb me er anderhalf jaar voor opgesloten als een soort kluizenaar en in een soort boekbubbel geleefd." Nu het boek klaar is, neemt de beeldend kunstenaar een sabbatical van een jaar. Van Dijk kennende, zal dat zeker geen jaar worden waarin hij achter de geraniums gaat zitten.
De gelijknamige tentoonstelling Pier Solo, die momenteel is te zien bij SchouwArt, toont een selectie uit het werk van Van Dijk vanaf de jaren zestig tot nu toe. In de expositie brengt hij een hommage aan zijn eigen vader en ook aan zijn leermeester Eugène Brands (15 januari 1913 - 15 januari 2002), een Nederlandse kunstschilder, bekend van de befaamde kunstenaarsgroep CoBrA.
Een bijzonder werk dat is te zien in de expositie is het olieverfschilderij 'De doek van Veronica', een religieus geïnspireerd werk dat het oudste eigen stuk in de privécollectie van Van Dijk is. Het schilderij stelt de afdruk voor van het hoofd van Christus op zijn lijdensweg naar het kruis. "In de loop van de geschiedenis zijn er veel kunstenaars geweest die met dit thema iets gedaan hebben." Het thema religie komt vaker terug in het werk van de Hengelose beeldend kunstenaar. Niet als verheerlijking, maar als reflectie op gebeurtenissen op het wereldtoneel, zoals oorlogen en geweld.
Lees verder onder de afbeelding.
In de tentoonstelling is meer werk te zien uit zijn beginperiode, waaronder het doek 'Huisje in het Veen,' zijn eerste verkochte werk. "In 1966 kwamen mijn vrouw Thea en ik naar Twente. We waren helemaal weg van het Twentse landschap en konden er geen genoeg van krijgen. Ieder vrij moment, weer of geen weer, fietsten we naar het Haaksbergerveen of naar het Assinkbos om maar te genieten. Het inspireerde mij gigantisch."
Bij het zien van schilderijen en schetsmatige tekeningen uit die tijd komen de herinneringen snel weer boven bij de kunstenaar. Het veenlandschap kende hij in die tijd niet als stadsjongen uit Amsterdam. In Twente ging hij dan ook spontaan de paden af om te ontdekken en te onderzoeken: "Zakte ik ineens tot m'n knieën of tot m'n heupen in het water. Ja, wist ik veel." De beeldend kunstenaar ziet het voorval nu als het leven zelf: "Het is vaak zo dat je op de paden moet blijven. Als je een zijstapje maakt dan wordt het al snel moeilijk voor jezelf of voor anderen."
In De Vide van Schouwburg Hengelo hangt ook een ruimtelijke installatie met een terugkerend thema in het werk van Van Dijk. "Je ziet hier een monnik Judocus Vredis die in de middeleeuwen een heiligebeeldenbakker was in het plaatsje Vrede en een soort kluizenaar. Ik gebruik deze figuur hier als silhouet op grote speelkaarten. Deze monnik beleeft in de loop der jaren in mijn oeuvre allerlei leuke of minder leuke zaken."
Van Dijk heeft de afgelopen jaren op verschillende plekken in Twente zijn atelier gehad, waaronder Haaksbergen, Delden, Boekelo en Hengelo, maar hij werkte ook in verschillende Europese landen. Overal waar de beeldend kunstenaar is, gebruikt hij zijn omgeving als atelier. Met zijn motto: "My studio is wherever I am", geeft Van Dijk dan ook zijn grenzeloze benadering aan als het gaat om scheppen van beeldende kunst. Sinds zijn eerste solotentoonstelling in 1967 bouwde hij internationaal een oeuvre op met tentoonstellingen in onder meer Nederland, Duitsland, Polen, Denemarken en Spanje.
De expositie PIER SOLO is nog tot en met 18 januari 2025 elke woensdag, vrijdag en zaterdag gratis te bezichtigen van 12.00 tot 16.00 uur in Schouwburg Hengelo. Zijn Monografie is daar ook te koop.