Verkeer
Stuur appje
Zoek

Schoolproject van drie Twentse vrienden loopt uit de hand: ‘Fraire’ is nu écht een drankje

Wat begon als een schoolproject, is uitgegroeid tot een serieus bedrijf: de hard seltzer Fraire. De drie vrienden Bram Engelbertink (20), Joost Huve (21) en Jelle Sleebos (22) ontwikkelden het alcoholische drankje tijdens hun opleiding en verkopen het nu zowel fysiek als online.

De basis voor Fraire werd gelegd door Joost en Jelle, jeugdvrienden uit De Lutte. “We zijn al vrienden sinds groep 1”, vertelt Jelle. “We wilden altijd al iets samen ondernemen, en tijdens onze opleiding kwamen we op het idee voor een hard seltzer.”

Rolverdeling

Bram sloot zich in het tweede studiejaar aan bij de mannen. “We leerden Bram kennen tijdens de opleiding”, licht Joost toe. “We konden direct goed opschieten met z’n drieën.” De rollen binnen het team worden al gauw – op een natuurlijke manier – gevormd: Joost houdt zich bezig met het creatieve aspect, zoals designs en marketing, Jelle neemt de financiën voor zijn rekening en Bram richt zich op klantrelaties en verkoop.

Ondanks de duidelijke rolverdeling, geven de studievrienden aan dat ze zoveel mogelijk samen proberen te doen. Jelle: “We weten altijd van elkaar waar iedereen mee bezig is, dat vinden we belangrijk.”

Broederschap en herinneringen

Voor de drie vrienden draait Fraire niet alleen om het drankje, maar ook om de boodschap erachter. De merknaam komt van het Franse woord ‘frère’, wat broeder betekent. Fraire staat symbool voor de vriendschap en broederschap van de jongens.

“Wij geloven dat het leven draait om herinneringen maken met vrienden en familie”, zegt Bram. “Daar staan wij voor.” Joost vult aan: “En dat doen mensen vaak met een drankje in hun hand.” Met hun drankje willen Bram, Joost en Jelle niet alleen dorst lessen, maar Twentenaren – en in de toekomst ook andere Nederlanders – van nieuwe herinneringen voorzien.

Hard seltzer

Het drankje, een hard seltzer, is een alcoholisch drankje op basis van bruiswater en een vruchtenaroma. De afgelopen jaren is hard seltzer erg in populariteit toegenomen. Joost herinnert zich hoe het idee ontstond, zo’n twee jaar geleden: “We dronken zelf altijd bier, totdat een vriend van ons in de kroeg in Oldenzaal ineens met een hard seltzer aankwam. Na een tijdje dronk de hele kroeg het. Dat zette ons aan het denken.”

Lees verder onder de afbeelding.


Promo foto
De hard seltzer Fraire van Bram, Joost en Jelle
Beeld: Fraire

De weg naar een definitief product was echter niet eenvoudig. “We hebben veel geëxperimenteerd met producten, smaken en ingrediënten”, vertelt Jelle. “Het moet precies goed zijn: niet te zuur, niet te veel koolzuur. Het was echt een proces van proefrondes en bijschaven.” Uiteindelijk resulteerde dit in Fraire, een fris en lichtzoet drankje dat perfect aansluit bij hun doelgroep: jongeren tussen de 18 en 25 jaar.

Lokale lancering…

De officiële lancering van Fraire vond plaats tijdens het Oldenzaalse zomerfeest ‘De Boeskool is Lös’. Bram: “Net op tijd waren onze eerste blikjes binnen. Dat dorpsfeest werd voor ons het perfecte lanceermoment. Sindsdien zijn de blikjes in Oldenzaal iedere avond uitverkocht geweest en zijn we knetterhard gegaan.” Joost valt hem bij: “Sinds eind augustus hebben we ongeveer vijftienduizend blikken verkocht.”

… grootste dromen

Hoewel de drie ondernemers nog niet kunnen leven van hun product, hebben ze ambitieuze plannen. “Alles wat we verdienen, investeren we terug in het bedrijf”, legt Bram uit. “Ons doel is om binnen een paar jaar de grootste van Nederland te worden.” Festivals, wintersportgebieden en andere plekken waar jongeren herinneringen maken, staan hoog op hun lijstje met toekomstige verkooppunten.

In de tussentijd zetten ze hun missie om Twente nieuwe herinneringen te geven voort en richten ze zich eerst op regionale groei. Joost: “We zijn nu in Hengelo begonnen met het uitzoeken van de opties. We willen ook graag naar Enschede, en uiteindelijk heel Twente veroveren.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.