De gemeente Enschede start in december 2024 met een pilot voor straatcoaches om jongerenoverlast beter aan te pakken. Het doel van de proefperiode – die tot het einde van dit jaar loopt – is niet alleen het terugdringen van overlast, maar ook het ondersteunen van jongeren en het versterken van samenhang in de wijken.
In Enschede werken al verschillende partijen samen om leefbaarheid en veiligheid in de wijken te versterken. De straatcoaches zijn een aanvulling op het reguliere jongerenwerk en worden ingepast in de totale op jeugd gerichte ketenaanpak.
Door hun ervaring en betrokkenheid met de wijken zouden ze jongeren goed moeten (leren) kennen en op een laagdrempelige manier contact met hen kunnen maken. De coaches moeten zorgen voor verbinding, het op tijd signaleren van problemen en meehelpen overlast te voorkomen.
Uit cijfers van de gemeente Enschede blijkt dat de stad ruim 48.000 jongeren telt van 152 verschillende nationaliteiten. "Ongeveer 5,5% van de jongeren in de stad loopt risico om betrokken te raken bij overlast of (kleine) criminaliteit", schrijft een woordvoerder van de gemeente in een persbericht.
Op plekken waar de overlast of criminaliteit in de stad het meest urgent is, kunnen de straatcoaches flexibel worden ingezet. Bijvoorbeeld bij overlast rond scholen, sportvelden of winkelcentra. Het team van vier straatcoaches vormt een Quick Respons Team. Zo wil de gemeente snel kunnen inspelen op plekken waar dat nodig is.
Volgens wethouder Niels van den Berg (Jongeren en Veiligheid) is dit project helemaal in lijn met het coalitieakkoord. “Daarin werken we gericht aan een veilige en schone stad en is aandacht voor jongeren een belangrijk speerpunt. Straatcoaches bieden meer dan alleen een oplossing voor ernstige overlast.”
“Ze vormen een voorbeeld voor jongeren en bouwen bruggen in de buurt”, aldus Van den Berg. “Met hun aanwezigheid en snelle inzet verbeteren ze niet alleen de veiligheid in de wijken, maar geven ze jongeren ook perspectief. Dit is precies de aanpak die we nodig hebben.”
De pilot loopt tot het einde van 2025 en wordt halverwege dit jaar geëvalueerd om te kijken of de aanpak structureel kan worden voortgezet. In andere steden hebben straatcoaches al bewezen een positieve bijdrage te leveren aan veiligheid en leefbaarheid. Enschede wil met deze pilot die successen ook hier behalen.