Hoewel de bewoners van het gloednieuwe asielzoekerscentrum amper zijn gesetteld aan de Parkweg, is het nu al duidelijk welke toekomstplannen de gemeente Enschede heeft met het terrein. Na 2028, als het azc in principe weer wordt afgebroken, wil de gemeente de locatie ontwikkelen tot een 'Park and Ride'.
Dat blijkt uit de lijst met gewenste mobiliteitsprojecten waar het college elk jaar een besluit over neemt. In de hoop de verkeersdruk in het centrum te doen verminderen wil de gemeente het liefst in alle windstreken een P+R-terrein ontwikkelen.
Op dit moment telt Enschede één P+R-terrein, aan de Zuiderval. De parkeerplaats staat met name in de weekenden vol met Duitse voertuigen. De bezoekers parkeren er hun auto voor 3 euro en worden op vertoon van hun parkeerticket gratis met de pendelbus naar de binnenstad gebracht.
Zoiets heeft de gemeente ook voor ogen langs andere invalswegen. Aan de noordkant van Enschede is bijvoorbeeld het terrein op de hoek Oldenzaalsestraat/Kotkampweg de aangewezen plek voor een P+R-terrein. Daarvoor moet CVV Sparta een voetbalveld afstaan. En dat kan pas als de voetbalclub samen met Vosta, TVV en Phenix een nieuw clubgebouw met extra kunstgrasveld(en) weet te realiseren.
Aan de westkant van de stad wordt het huidige azc-terrein als ideale locatie voor een P+R-terrein gezien. Navraag bij de gemeente leert dat deze voorkeur voortkomt uit een breder onderzoek naar de toekomstige ontwikkeling van het bedrijventerrein tussen de Parkweg, Borstelweg en Westerval.
Wat mogelijk meespeelt is dat de grond onder het voormalige terrein van isolatiefabriek Kooy zwaar vervuild is. Dat maakt tijdelijke bebouwing met een azc - dat is gebouwd op een afdeklaag - weliswaar mogelijk, maar ontwikkelingen waarbij er (diep) in de grond geroerd moet worden ingewikkeld. De asielopvang blijft in principe tot de zomer van 2028 aan e Parkweg. Daarna is een jaar verlenging mogelijk, maar alleen als zowel de gemeente Enschede als het COA daarmee akkoord gaan.