Waar Hengeloërs voorheen via apps als MijnGemeente of BuitenBeter konden laten weten dat er een stoeptegel loslag of een straatlantaarn het vertikte om te branden, kan dat nu via een eigen applicatie op de gemeentelijke website. Volgens een woordvoerder heeft het nieuwe systeem bijna alleen maar voordelen.
Een groot voordeel is dat het goedkoper is. De gemeente (en dus indirect de inwoner van Hengelo) is minder geld kwijt. "Je betaalt jaarlijks een vast bedrag om gebruik te kunnen maken van MijnGemeente en BuitenBeter. Nu we meldingen kunnen ontvangen via onze eigen site vervallen die kosten." Uiteraard heeft het inrichten van die nieuwe applicatie ook geld gekost, maar dat wordt volgens de woordvoerder snel terugverdiend.
Sinds maandag 6 januari kunnen mensen via www.hengelo.nl/melding hun meldingen doen. Losse stoeptegels en kapotte straatverlichting, maar ook gaten in de weg en gedumpt afval, het kan allemaal daar worden gemeld.
Een ander voordeel van de nieuwe app is dat het nu mogelijk is om te zien of iemand dezelfde melding al eerder gedaan heeft. Een keer melden is voldoende, volgens de woordvoerder: "Op de kaart van Hengelo is een overzicht te zien van meldingen die al gedaan zijn. Als je dat ziet, hoef je niet nogmaals die melding te doen. Ook komt de melding nu sneller bij de juiste medewerker terecht."
Meldingen die gedaan worden via de apps MijnGemeente en BuitenBeter app worden vanaf nu niet meer in behandeling genomen. Dat wordt aangegeven als iemand dit probeert te doen.
Volgens de woordvoerder zullen de mensen even moeten wennen aan het nieuwe portaal: "Maar daarna zullen ze de voordelen snel bemerken. Voor ons als gemeente is er wel een nadeel: de opgebouwde historie is niet zichtbaar in de nieuwe applicatie. Dit betekent dat we voor historische gegevens nog in het oude systeem moeten kijken."