Zweten zullen ze deze zomervakantie ongetwijfeld, maar niet op het strand. Aankomende juli vertrekken de Enschedese broers Floris en Stijn Vredeveld naar Panama om daar te helpen aan de bouw van een basisschool. Het is hard nodig, vanwege het gebrek aan infrastructuur in het land. Een groot percentage kinderen heeft daardoor geen toegang tot onderwijs.
De broers komen op het idee als ze drie jaar geleden in India zijn. Daar zien ze de armoede van dichtbij en dat maakt indruk.
Stijn besluit daarna naar Rwanda te gaan en mee te bouwen aan een Fairtrade-hall, een plek waar lokale boeren hun producten eerlijk kunnen verkopen. “Het is zo mooi en de mensen zijn zo dankbaar”, vertelt de jonge Enschedeër. “Ik krijg foto’s dat de hal goed wordt gebruikt. Dat is leuk om te zien.”
Nu gaan ze dus samen naar Panama onder de vleugels van christelijke non-profitorganisatie World Servants, die wereldwijd vrijwilligerswerk organiseert om bij te dragen aan ontwikkeling in kansarme gebieden. Dit keer om een basisschool te bouwen.
Drie weken werken aan de opbouw van een school is geen kattenpis. Dat blijkt uit het dagelijkse programma van de jongens. “We staan om zes uur op. Daarna ontbijten we met elkaar, lezen we een vers uit de Bijbel en lopen naar het dorp”, vertelt Stijn.
De broers bouwen samen met een grote groep anderen, die met hetzelfde doel naar Panama gaan. “Het is hard aanpakken. We maken ons eigen cement en bakken de bakstenen zelf. Tot zes uur in de avond zijn we bezig.”
Voor zo’n avontuur is een persoonlijke bijdrage nodig. Om die reden startten de broers in november een inzamelingsactie. Om meer inkomsten te werven verkochten ze afgelopen december kniepertjes in Hengelo. Dankzij sponsors hebben ze een mooi bedrag bij elkaar gekregen. "Het geld wordt onder andere gebruikt om de bouwvakkers in Panama te betalen, maar ook om andere dingen rondom het project te realiseren zoals bijvoorbeeld de aankoop van materialen."
De jongens werken in Panama niet alleen aan de school, maar ook aan zichzelf. “We moeten doelen opstellen, met behulp van een invullijst”, legt Stijn uit. “Ik wil bijvoorbeeld een muurschildering maken op het schoolgebouw. Op die manier kunnen wij ons ook op een andere manier ontwikkelen. Dat is heel erg mooi.”