Hoewel de seinen voor elektrificatie van het spoortraject Enschede-Gronau in principe op groen staan, zijn er komende jaren geen zichtbare ontwikkelingen te verwachten. De gemeente Enschede schrijft dat de benodigde werkzaamheden op en langs het spoor niet voor 2030 plaatshebben. Het vooronderzoek door spoorbeheerder ProRail is nog in volle gang.
Afgelopen voorjaar hebben Provinciale Staten nog 1 miljoen euro (bovenop een Rijksbijdrage van 750.000 euro) ter beschikking gesteld voor een vooronderzoek naar elektrificatie door ProRail. Op dit moment rijden er verouderde dieseltreinen tussen Enschede en Münster (of Dortmund). In Duitsland wordt het regionale spoorvervoer geëlektrificeerd.
Om deze verbindingen in stand te houden moeten er ook op het traject tot Gronau bovenleidingen komen. Dit opent ook de weg naar de vurig gewenste intercity van Zwolle, via Enschede, naar Münster.
In feite onderzoekt ProRail twee deelprojecten. Allereerst is er de broodnodige elektrificatie van specifiek het traject Enschede tot de grens. In een eerste kosteninschatting is daarvoor een bedrag van 15 tot 34 miljoen euro genoemd. Het is onduidelijk in hoeverre het verhogen van de bruggen (of het verlagen van het spoortracé) daarin zijn meegenomen. Op enkele plekken, zoals ter hoogte van de Noord Esmarkerrondweg, is er te weinig plek onder het spoorviaduct in combinatie met bovenleidingen.
De gemeente Enschede wil heel graag dat het spoor ter hoogte van het Centraal Station verdiept wordt aangelegd. Zo zouden de spoorwegovergangen bij het Stationsplein en de Oldenzaalsestraat kunnen verdwijnen. In het onderzoek van ProRail is zo'n verdiept spoor echter geen uitgangspunt. Wel wordt geanalyseerd wat de consequenties (geld en tijd) van zo'n verdiepte ligging zijn.
Daarnaast richt de voorverkenning van ProRail zich ook op het scenario dat Enschede niet langer het begin- en eindstation is van de Duitse trein. Daarvoor is meer nodig dan het simpelweg weghalen van de stootblokken bij perron 4. Er is een spanningssluis nodig om de overgang van gelijkstroom (Nederland) naar wisselstroom (Duitsland) mogelijk te maken.
Al met al neemt het spoorproject - van onderzoek tot scenariokeuze, aanbesteding en ontwikkeling - nog jaren in beslag. In de Enschedese begroting zijn de benodigde financiële middelen, die onder meer nodig zijn voor het vervangen van het spoorviaduct aan de Noord Esmarkerrondweg, doorgeschoven. 'Ondertussen is duidelijk geworden dat dit (elektrificatie, red.) niet voor 2030 gaat plaatsvinden', staat in de gemeentelijke lijst met mobiliteitsprojecten.
Wat dat precies betekent voor de komst van een elektrische trein tussen Münster en Enschede (en Zwolle) is niet duidelijk. In een nieuwe concessie voor dit traject, die dit jaar wordt afgegeven, wordt namelijk al rekening gehouden met uitloop van de werkzaamheden. In principe wordt de nieuwe concessie voor de 'ouderwetse' dieseltreinen afgegeven tot 2032, waarna de weg vrij zou zijn voor een intercity Zwolle-Münster. Uitgangspunt is dat het nieuwe contract bij vertraging van de werkzaamheden met twee jaar te verlengen is, tot 2034.