Gert Huzink ziet met lede ogen toe hoe Dakar 2025 al een week lang losgaat. De coureur uit Manderveen, die jarenlang met het Almelose Dakarteam Riwald furore maakte, had er dit jaar weer met de hybride truck van het Kuipers Jongbloed Hybrid Dakar Team bij willen zijn. Helaas. ”Nieuwe FIA-regels voor hybride trucks laten dat niet meer toe.”
De kater was enorm toen het bericht het team bereikte. Het is ook nauwelijks uit te leggen aan de doorsnee volger van de spectaculaire rally met auto’s, motoren en trucks die op 3 januari in de Saoedische woestijn van start ging. Het hele team reageerde teleurgesteld. Dakar zonder deze Tukkers konden maar weinig volgers zich voorstellen, niet in de laatste plaats de coureurs en hun teams zelf.
Het plan was zelfs om dit jaar met twee hybride trucks van starten te gaan. Gert Huzink heeft zich inmiddels bij de onheilstijding neergelegd. ”We hadden ons erop verheugd om opnieuw aan de Dakar Rally deel te nemen en ons werk met hybride technologie verder uit te dragen in dit evenement. Maar met de nieuwe regelgeving van de FIA is dit voor ons nu technisch onmogelijk.”
Ofschoon het team vol heeft ingezet op een duurzame en innovatieve deelname, zijn de nieuwe eisen voor hybride trucks technisch niet toepasbaar op de zware voertuigen die speciaal voor deze rally zijn ontwikkeld, legt Huzink uit. ”Ondanks meerdere gesprekken met de FIA en hulp van de Dakar organisatie is gebleken dat de regelgeving op korte termijn niet kan worden aangepast. Hybride trucks moeten aan de dezelfde regels voldoen als hybride auto’s en dat is niet realistisch. Dat maakt onze deelname dit jaar helaas onmogelijk.”
Het wrange is ook nog dat de sponsoring werd versterkt met Kuipers Logistics uit Oldenzaal. Dat had zich samen met Jongbloed Fiscaal Juristen vanaf 2025 als naamgever aan het team verbonden. Kost een paar cent en dan blijft de exposure door externe factoren uit. En dat is balen.
Tot grote geruststelling van het team blijven de geldschieters achter het project staan en delen onverminderd het commitment voor duurzame innovatie. ”Ondanks dit onverwachte obstakel blijven we ons als Twents team inzetten voor een groene en innovatieve toekomst in de rallysport”, verzekert Dennis Jongbloed. ”We kijken uit naar een terugkeer aan de start in toekomstige edities van de Dakar Rally zodra de regelgeving dit toelaat”, sluit Harry Kuipers zich bij die woorden aan.”
Ook Gert Huzink kijkt daarom liever naar de toekomst. ”We blijven vastberaden in onze missie voor duurzame rallysport en blijven werken aan technologische vernieuwingen voor toekomstige deelnames. Hopelijk krijgen we daarin snel navolging, zodat reglementen makkelijker kunnen worden aangepast. Vorig jaar glipten we nog door die regelgeving heen en waren we de enige hybride truck in het hele veld.”