Verkeer
Stuur appje
Zoek

Enschedese binnenstad wordt 'emissievrij' en dat scheelt de halfjaarlijkse uitstoot van één gezin

20250116 Zero Emissie Enschede Kalanderstraat
De binnenstad van Enschede is vanaf 1 juli een zero-emissiezone voor bestelbusjes en vrachtwagens.
Beeld: Beeldbewerking 1Twente

Binnen nu en een half jaar verandert de Enschedese binnenstad in een zogeheten zero-emissiezone. Dit betekent dat bestelbusjes en vrachtwagens met een verbrandingsmotor in principe niet meer het stadserf op mogen. Maar er zijn uitzonderingen. Veel uitzonderingen. Daardoor lijken op korte termijn vooral de kleinere ondernemers de gevolgen van de uitstootvrije zone te voelen.

Ondanks kritiek vanuit de Tweede Kamer geldt is in ongeveer twintig gemeenten de binnenstad sinds 1 januari (of op korte termijn) een zero-emissiezone. Enschede wil leren van de lessen uit de andere steden en voert de uitstootvrije zone vanaf 1 juli in. Dat wil zeggen: voor bestelbusjes en vrachtwagens. Het is de bedoeling dat de binnenstad vanaf 2030 ook voor personenauto's op diesel of benzine verboden terrein is, maar dat besluit moet nog genomen worden. 1Twente zet op een rij wat er vanaf 1 juli precies gaat veranderen.

Wat levert het op?

Misschien wel de belangrijkste vraag: wat levert het eigenlijk op? Want waarom zou je een zero-emissiezone willen invoeren zonder doel? In landelijke en lokale overheidscommunicatie wordt vooral gewezen op het verminderen van de CO2-uitstoot. Maar hoeveel neemt deze dan af?

Ingenieursbureau RoyalHasKoningDHV heeft dat voor de gemeente in kaart gebracht. Dat wil zeggen: er is via een rekenmodel met oog op alle mitsen en maren (ontheffingen, 'ontwijkgedrag' en de trendmatige afname van uitstootgassen) ingeschat hoeveel uitstoot er vanaf 2030 in Enschede vermeden wordt als gevolg van de zero-emissiezone. Want 'emissievrij' zal de binnenstad niet worden.

20240223 Markt Zaterdagmarkt Zero Emissie 1 Twente Enschede
Lees ook
Marktondernemers voorlopig verlost van uitstootvrije zone in Enschede: 'Het gaat soms om 20 meter'

De vermeden CO2-uitstoot gaat om - hou je vast - 7.500 kilo per jaar. Driehonderd kruiwagentjes vol; bijna 30 procent reductie op alle uitstoot van verkeer binnen het stadserf. Dat klinkt misschien veel, maar in feite gaat het hier om de uitstoot van één gemiddeld gezin over een periode van zo'n vijf maanden. Of om het in breder perspectief te plaatsen: Enschede telt ruim 81.000 huishoudens, die volgens dezelfde stelregel samen goed zijn voor de uitstoot van 1,5 miljard kilo CO2 per jaar.

Stok achter de deur

Oke, omdat die vracht- en bestelwagens de halve stad doorrijden om in de binnenstad te komen, ligt de totale vermeden CO2-uitstoot op Enschedees grondgebied wat hoger: 1,1 miljoen kilo per jaar, ofwel de gemiddelde uitstoot van 61 huishoudens.

En ook de hoeveelheid fijnstof en stikstofoxiden, andere luchtvervuilers als gevolg van wegverkeer, nemen af. Maar deze getallen laten zich minder goed vergelijken. Bovendien blijkt uit cijfers van de Atlas Leefomgeving dat de luchtkwaliteit in Enschede nu al het hele jaar door (ruim) binnen de wettelijke normen blijft.

20230523 enschede waarschuwingsbord zone binnenstad controle
Lees ook
Minder vrachtwagens op stadserf: Enschede verscherpt regels richting 'zero emissie' binnenstad

De landelijke invoering van zero-emissiezones lijkt in Enschede vooral een manier om de al langer gewenste verandering van bevoorrading van binnenstadondernemers door te voeren. Al jaren is de hoeveelheid verkeersbewegingen in de binnenstad een doorn in het oog. "Bij eerdere pilots voor het verduurzamen van de stadslogistiek bleek het ontbreken van de stok achter de deur een groot gemis waardoor het geen succes werd", laat een woordvoerder van de gemeente desgevraagd weten.

Vanaf 1 juli uitstootvrij

Met het invoeren van 'tijdsloten' heeft de gemeente Enschede het verkeer op het stadserf al wat teruggedrongen. Laden, lossen of pakketten afleveren is slechts op bepaalde tijden in de binnenstad toegestaan. Dit wordt gehandhaafd met kentekencamera's, die daardoor ook een goed beeld geven van de verkeersstromen op het stadserf.

icon_main_info_white_glyph

Laden is lastig

Rondom de binnenstad zijn slechts enkele oplaadpalen voor elektrische voertuigen te vinden. En op het stadserf zelfs helemaal niets. Is dat geen vereiste? "De vraag die hieronder ligt is of er behoefte is om te laden", laat een gemeentewoordvoerder weten. "Voor leveranciers die maar kort laden/lossen ligt het niet voor de hand dat ze elektrisch laden op dat moment." Leveranciers die langer in de binnenstad zijn komen veelal uit de regio en zouden voldoende actieradius hebben. "Ondertussen zijn we wel aan het kijken of we een aantal punten kunnen realiseren in de grond."

Vanaf 1 juli is de logistiek in de binnenstad alleen nog toegestaan met uitstootvrije (of hybride) bestelbusjes en vrachtwagens. Dat zal voor de grote bedrijven nauwelijks problemen opleveren. Supermarkten Albert Heijn en Jumbo laden en lossen namelijk net buiten het stadserf. En bierbrouwer Grolsch heeft nu al hybride vrachtwagens die in milieuzones kunnen overschakelen van diesel naar elektrisch.

Pakketjes per bakfiets

Vooral de kleinere ondernemers zullen creatiever moeten worden. Ja, er wordt al sinds 2021 over de invoering van de zero-emissiezone gesproken, maar het probleem is dat in sommige branches bij bevoorrading veel gebruik wordt gemaakt van (verschillende) zzp'ers. En het is de vraag of die over een uitstootvrij voertuig beschikken. Enschede is straks met Zwolle immers de enige plek in Overijssel met een milieuzone.

Ondernemers krijgen daarom de keuze om hun pakketten bij een zogeheten hub te laten afleveren. Dit is een locatie buiten de binnenstad in beheer van koeriersbedrijf MSG. Van daaruit is het de bedoeling dat goederen dagelijks per bakfiets bij binnenstadondernemers worden afgeleverd. Ook loopt er een pilot met een testvoertuig, waarbij winkeliers die twijfelen over de aanschaf van een elektrische wagen kunnen kijken of het iets voor hen is.

Twaalf keer per jaar sjoemelen

Per kenteken mag er twaalf dagen per jaar worden afgeweken van de zero-emissieregels. Daarvoor kan er een ontheffing worden aangevraagd. 1Twente heeft vanuit enkele organisaties vernomen dat deze twaalf ontheffingen mogelijk niet genoeg zijn, maar die willen dat eerst met de gemeente zelf bespreken.

“In de basis geldt dat al het logistiek verkeer uitstootvrij moet zijn, tenzij een ondernemer voor een van de regels in aanmerking komt”

Grote vraag is of klusdiensten, vloerenleggers, schilders of rioolreinigers uit de voeten kunnen met de dagontheffingen. De gemeente wijst op een 'heel stelsel van overgangs- en ontheffingsregels tot 2030'. Die staan op een landelijke website. "In de basis geldt dat al het logistiek verkeer uitstootvrij moet zijn, tenzij een ondernemer voor een van de regels in aanmerking komt."

Tal van uitzonderingen

Een greep uit de uitzonderingen: ondernemers die kunnen aantonen dat zij op korte termijn een uitstootvrij voertuig aanschaffen, mogen voorlopig met hun diesel- of benzinebestelbus doorrijden. Voor wie kan aantonen dat die aanschaf financieel absoluut niet uit kan, maar ook niet zonder bestelwagen of vrachtwagen kan, geldt hetzelfde. Ook voertuigen die niet in uitstootvrije vorm bestaan, blijven toegestaan.

icon_main_info_white_glyph

Wat mag dat kosten?

De invoering van de zero-emissiezone is niet gratis. Niet voor de winkelier of zzp'er die over moet op een uitstootvrij voertuig, maar ook niet voor de gemeente zelf. Enkele jaren gelden is al een bedrag van 390.000 euro opzij gezet voor de invoeringskosten. Daarvan wordt onder meer de 'zero-emissie adviseur' betaalt die tot eind 2025 ondernemers helpt bij hun vragen. Ook zijn er subsidie van de provincie Overijssel en het Rijk ontvangen voor onderdelen van zero-emissiezones.

Het aanvragen en bijhouden van ontheffingen is landelijk belegd bij het Centraal Loket van de RDW. In Enschede geldt bovendien een uitzondering die niet landelijk is geregeld: marktkooplieden mogen tot 2030 gebruik maken van diesel- en benzinevoertuigen, omdat het nu praktisch niet mogelijk is om uitstootvrije voertuigen te gebruiken.

Niet direct boetes

De komende zes weken ligt het zogeheten verkeersbesluit, waarin de regels rond de zero-emissiezone zijn vastgelegd, ter inzage. Inwoners en andere belanghebbenden kunnen in deze periode een zienswijze indienen. Als de uitstootvrije zone definitief is vastgesteld, zijn de regels vanaf 1 juli van kracht.

Handhaving gebeurt op basis van het kentekenregistratiesysteem bij de verschillende toegangen tot het stadserf. De eerste vier maanden worden gezien als overgangsperiode. Dat betekent dat er tot 1 november alleen waarschuwingsbrieven worden verstuurd. Daarna geldt in principe een boete van 120 euro per overtreding voor bestelwagens. Voor vrachtwagens is de boete 300 euro.

icon_main_info_white_glyph

Buitenlandse busjes

Wie met een dieselbusje met buitenlands kenteken het stadserf oprijdt, hoeft niet bang te zijn voor de kentekencamera's. Voor het uitwisselen van gegevens met betrekking tot handhaving in zero-emissiezones zijn binnen de EU en Benelux nog geen afspraken gemaakt. Geen boete dus? Dat is te kort door de bocht. Handhavingsambtenaren (boa's) kunnen met gerichte controles op het stadserf wel boetes uitdelen. Maar die moeten de overtreder dan wel op heterdaad betrappen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.