SchuldHulpMaatje Almelo wist afgelopen jaar 34 aanvragers rondom schuldproblematiek met succes te helpen. Toch lukt dat niet altijd in een stad waar veel inwoners met grote schulden kampen. “Lang niet iedereen durft hulp te vragen, schaamte blijft een obstakel.”
Van budgetplanning tot een plan van aanpak voor schulden van duizenden euro’s. De hulp die de vrijwilligersorganisatie aanbiedt, moet overzicht geven. “Sommige mensen willen hulp om hun inkomsten en uitgaven op een rijtje te krijgen. Zo kunnen we samen kijken waarop bespaard kan worden”, vertelt coördinator Van der Werff. “Maar we helpen mensen ook met de potjescheck”: er wordt gekeken naar eventuele toeslagen die benut kunnen worden. “Veel mensen zijn er niet van op de hoogte dat ze recht hebben op bepaalde toeslagen. Dat kan veel uitmaken.”
Almelo kent een bovengemiddeld aantal gezinnen met grote schulden. Waar in Overijssel 6 procent van de huishoudens moeite heeft om rond te komen, ligt dat percentage in Almelo op 11,1 procent. “Dat zijn duizenden gezinnen. Veel mensen schamen zich om hulp te vragen”, stelt van der Werff.
“Ze negeren brieven, raken het overzicht kwijt en weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Ondertussen stapelen de problemen zich op door brieven van energieleveranciers, telefoontjes van schuldeisers en deurwaarders die aanbellen.”
SchuldHulpMaatjes kan dan helpen met het opstellen van betalingsregelingen of de administratie op een rijtje te krijgen. “Is er sprake van zware schuld, dan verwijzen we door naar professionele hulp, zoals de Stadsbank Oost Nederland." Wel helpt de organisatie dan alvast met het op orde krijgen van de administratie dat als voorwaarde dient om bij de bank geholpen te worden. “De medewerkers van grotere instanties als een Stadsbank hebben daar doorgaans te weinig tijd voor. Daarom springen wij in dat gat.”
Niet alle hulpvragen konden overigens worden afgerond. Zes dossiers moesten voortijdig worden afgesloten, omdat hulpvragers niet meer reageerden of aangaven geen hulp meer te willen. “Sommigen denken dat ze het zelf kunnen oplossen”, zegt Van der Werff. “Het blijft lastig om te zien dat mensen afzien van hulp, zeker als je weet hoe belangrijk het is om op tijd in te grijpen.”
“Schulden doen rare dingen met mensen: ze zien het soms niet meer zitten, negeren brieven of weten niet waar ze moeten beginnen.” Dat is volgens van der Werff ook niet verrassend als je tegelijkertijd de deurwaarder aan de deur krijgt, brieven van de energieleverancier hebt liggen en wordt gebeld door schuldeisers.
Volgens hem is de samenwerking met andere organisaties cruciaal. SchuldHulpMaatje heeft nauwe contacten met partijen als Almelo Sociaal, Avedan en financiële coaches van de gemeente. “We kennen elkaar goed en verwijzen over en weer door. Vroegsignalering speelt ook een belangrijke rol. Denk aan signalen van woningcorporaties, zorgverzekeraars en energieleveranciers. Hoe eerder we problemen herkennen, hoe beter we kunnen ingrijpen, voordat de situatie uit de hand loopt.”
Om meer mensen te kunnen helpen, zoekt SchuldHulpMaatje nieuwe vrijwilligers. “We zijn een druppel op een gloeiende plaat”, zegt Van der Werff, “We weten dat we veel mensen niet bereiken die wél hulp nodig hebben. Maar elke druppel helpt. Hoe eerder we erbij zijn, hoe groter het verschil dat we kunnen maken.” Nieuwe schuldhulpmaatjes krijgen een driedaagse training. Van der Werff benadrukt dat het werk uitdagend, maar zeer dankbaar is. “Je helpt mensen weer rust te vinden in hun leven.”
In totaal zijn er in Nederland nu 131 SchuldHulpMaatje-locaties. In 2024 hielpen zij ruim 11.000 mensen met geldzorgen en schulden, met de inzet van meer dan 3000 vrijwilligers in 166 gemeenten. Hulpverlening door schuldhulpmaatjes is altijd gratis.