Verkeer
Stuur appje
Zoek

Hengelo enthousiast over 'groene golf voor fietsers', maar waarom blijft het dan maar bij één locatie?

250124 fietsketting BITS
Bij het project Fietsketting krijgen fietsers voorrang, wanneer ze in een groep fietsen en een verkeerslicht naderen.
Beeld: BITS

Drie jaar geleden startte er op het fietspad tussen Hengelo en Borne een proef, die groepjes fietsers voorrang geeft op het snellere verkeer. Deze proef met de zogeheten 'Fietsketting' is volgens de gemeente een succes, maar tegelijkertijd is dat voor de gemeente geen reden om hem ook op andere plekken in de stad in te voeren. Waarom is dat?

Eerst even over het principe. Bij het project Fietsketting krijgen fietsers voorrang, wanneer ze in een groep fietsen en een verkeerslicht naderen. Ze worden als groep gedetecteerd en het verkeerslicht springt dan sneller op groen. De officiële benaming is 'pelotonkoppeling'.

Provincie Overijssel

De pilot, uitgevoerd in opdracht van de Provincie Overijssel, vond plaats van mei 2022 tot en met oktober 2022. De proef toonde aan dat het systeem goed werkt en bijdraagt aan meer fietscomfort. Gebruikers zijn dan ook enthousiast.

Prikkel

Iets minder enthousiast zijn de mensen op de naastliggende rijbanen. Logisch: het snellere verkeer moet iets langer wachten. Het zal mogelijk een (bescheiden) prikkel vormen voor hen om ook de fiets te pakken. De fietser die liever niet aanhaakt bij zo'n groep zal ook iets in het nadeel zijn. Hij of zij moet ook langer wachten. Tenslotte is gemeten dat weggebruikers (en solitaire fietsers) iets vaker het rode licht negeren.

Fietsketting 1 hengelo mei 2022
Lees ook
'Fietsketting': in groepjes sneller het drukste kruispunt van Hengelo over

Dit weegt echter allemaal niet op tegen het voordeel dat fietsers hebben die ervoor kiezen om aan te haken bij zo'n groep. Waarmee ze dus met nét iets meer plezier elke dag op de fiets (in plaats van in de auto) stappen om van Borne naar Hengelo (of omgekeerd) te rijden.

Plein Westermaat

Er is heel bewust gekozen voor het fietspad langs Plein Westermaat, waar verkeer van en naar de A1 samenkomt met het doorgaande verkeer tussen Hengelo en Borne. "Dit is misschien wel het drukste kruispunt van Hengelo, waar een stukje doorstroming voor fietsers enorm wenselijk is. We zijn heel erg nieuwsgierig naar wat deze proef doet met de afwikkeling van het autoverkeer", aldus verkeerswethouder Gerard Gerrits bij de aftrap.

“Dit is misschien wel het drukste kruispunt van Hengelo, waar een stukje doorstroming voor fietsers enorm wenselijk is.”

Wethouder enthousiast, fietsers enthousiast, maar waarom wordt deze techniek dan niet op meerdere plekken in Hengelo ingevoerd? Sterker nog, de Hengelose Fietsketting is de enige in Twente. Volgens de gemeente Hengelo zijn er maar weinig locaties geschikt zijn voor deze oplossing: "Voor de Fietsketting is het belangrijk dat fietsers in groepen kunnen rijden en dat er op afstand van een kruispunt geen mogelijkheden zijn om af te slaan."

Kosten

Daarbij spelen ook de kosten een rol. Die zijn enkele duizenden euro's per locatie, als er gebruik gemaakt wordt van slimme camera's, zoals in Hengelo. Pelotonkoppeling met detectielussen kost ongeveer 1.000 euro per verkeerslicht (bij twee detectielussen). De kosten voor het gebruik van camera’s verschillen. Een slimme camera (zoals in Hengelo gebruikt) kan toegepast worden, maar ook een warmtegevoelige (duurdere) thermicam is een optie. Beide cameraopties zijn duurder dan het plaatsen van detectielussen. (Bron: Rijksoverheid.nl)

icon_main_info_white_glyph

Positieve reacties

Ronald Jorna van Moveco Advies was namens de provincie Overijssel betrokken bij de pilot in Hengelo en gaat op het journalistieke platform Stadszaken dieper in op de resultaten: "Uit een enquête die deelnemende fietsers invulden, bleek dat 65 procent de fietsketting in de hele stad geïmplementeerd zou willen zien. Veertig procent had de ervaring sneller op de bestemming te zijn en eveneens veertig procent was bereid om met anderen samen te fietsen voor een betere doorstroming. Meer objectief gemeten bleek de wachttijd voor fietsers aanzienlijk korter, terwijl de impact op het autoverkeer nog steeds beperkt was."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.