Met de auto naar de binnenstad en snel een parkeerplaats vinden? Als het aan de VVD in Hengelo ligt, komt er in de stad een dynamisch parkeerverwijssysteem met digitale bebording met het aantal vrije parkeerplaatsen. Volgens de partij zorgt het zoeken naar een parkeerplek in het centrum voor irritatie en extra verkeersdruk.
Invoering van een zogenaamd dynamisch parkeerbeleid, waarbij de automobilist onder meer op digitale borden kan zien waar nog parkeerplek is, moet voor duidelijkheid zorgen en onnodig zoeken vermijden. Een dergelijk systeem zou het percentage onnodige verkeerbewegingen ook kunnen reduceren.
Door positieve ontwikkelingen die de Hengelose binnenstad op dit moment doormaakt, zit het aantal bezoekers stevig in de lift. VVD-raadslid Brigiet Schoemaker schrijft in een brief aan het college van B en W dat ondernemers deze positieve verandering ook ervaren in hun winkelbezoeken en hun omzet.
"Door de vernieuwde ontdekking van onze stad is het drukker op de wegen van en naar ons centrum. Dit vraagt niet alleen om klantvriendelijk parkeren, maar ook om dynamisch parkeren." In het uitvoeringsprogramma Bereikbare Binnenstad wordt ook gesproken over dynamisch parkeren en wayfinding (het vinden van de juiste weg en route, red), maar de invoering hiervan laat nog op zich wachten. Schoemaker, zelf ook ondernemer, vraagt aan het college van B en W waarom de plannen nog niet zijn uitgevoerd.
De VVD ziet ook kansen om vanaf Plein Westermaat duidelijker te verwijzen naar verschillende parkeerplekken in het centrum. Dit kan er volgens de partij voor zorgen dat een bezoekje aan beide gebieden gemakkelijker gecombineerd kan worden.
In het adviesrapport De bereikbare binnenstad Hengelo werd vier jaar geleden de conclusie getrokken dat de noodzaak voor een dynamisch parkeerverwijzing in Hengelo niet groot is, omdat de parkeergarages vaak niet vol zijn. Daarover zei de gemeente vorig jaar dat de verwachting is dat tot zeker 2028 nog voldoende parkeerruimte in de parkeergarages is te vinden.
In het adviesrapport werd ook gewezen op een afbouwende trend waarbij er juist minder borden worden geplaatst. Dat komt doordat open verkeersdata en parkeerdata tegenwoordig ook door appbouwers in navigatie en in-carsystemen worden gebruikt. "Hengelo moet dus niet gaan investeren in dure dynamische parkeerverwijssystemen op basis van borden," was het advies destijds aan de gemeente.