Kids4Twente wil in de hele regio scholen en bedrijven samenbrengen. Het doel: kinderen al op jonge leeftijd laten zien hoe wetenschap en technologie een rol spelen in verschillende beroepen en hen enthousiasmeren daarvoor.
Tegelijkertijd stimuleert het initiatief scholen om te innoveren en nauwer betrokken te zijn bij de maatschappij. Het project begon in 2020 in Enschede, maar werd afgelopen jaar regionaal uitgebreid.
“We hebben al een lange opmars achter de rug” vertelt onderwijsadviseur Tim Post in 1Twente Vandaag. “Het is niet zomaar een projectje waarvan de verf nog moet drogen, maar heeft al veel jaren ontwikkeling gehad.”
Kids4Twente draait om nieuwsgierigheid en creativiteit. Het idee is om kinderen niet simpelweg te laten voldoen aan standaardkennisdoelen, maar hen te leren autonoom te denken en flexibel te zijn. “De maatschappij is zo veranderd dat we van kinderen niet alleen vragen iets te kunnen of weten. Ze moeten zich vooral kunnen aanpassen, creatief zijn en nieuwsgierig blijven,” zegt Post.
Concreet matcht Kids4Twente scholen met bedrijven, maar niet op de traditionele manier. Bedrijven worden niet alleen betrokken om problemen op te lossen, maar begeleiden juist vragen en projecten die door de leerlingen zelf worden bedacht. “Zo combineren we de nieuwsgierigheid van leerlingen met de expertise van een bedrijf,” legt Post uit.
Lees verder onder de afbeelding.
Een voorbeeld is de samenwerking tussen basisschool De Wooldermarke en creatief oplossingsbedrijf Mindhash. Leerlingen werden tijdens het project uitgedaagd om oplossingen te bedenken voor hun school. "Ze bedachten bijvoorbeeld een irrigatiesysteem om planten op school water te kunnen geven tijdens de vakantie."
Het initiatief wil méér zijn dan een tijdelijk project. “In Nederland zien we veel van dit soort initiatieven. Ze zijn inspirerend, maar na een paar weken gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Wij organiseren begeleiding en activiteiten voor schoolleiders en bestuurders, zodat ze het in het dagelijkse curriculum kunnen verweven."
Post ziet de transformatie niet als een breuk met traditionele kennisvakken. “Rekenen, schrijven en taal staan niet los van onderzoeken en nieuwsgierige vragen stellen. Je hebt taal nodig om goede vragen te stellen en rekenen om problemen op te lossen."
Naast de verbinding tussen scholen en bedrijven, bouwt Kids4Twente aan duurzame community’s. “We koppelen bedrijven en scholen aan elkaar, maar zorgen er ook voor dat bedrijven zelf een netwerk vormen. Het idee is dat iedereen samenwerkt en zich onderdeel voelt van een groter geheel,” legt Post uit.
Lees verder onder de afbeelding.
Ondertussen meet het team ook wetenschappelijk de effecten op de leerlingen. “We lopen echt voorop. Vanuit het hele land kijken ze naar wat we hier in Twente doen.”
Post, zelf onderwijswetenschapper en vader, ziet de onderwijsrevolutie ook als een persoonlijke missie. “Ik denk na over wat ik mijn kinderen kan meegeven. Hoe kunnen ze zichzelf verwezenlijken in een wereld die continu verandert? En biedt het huidige onderwijs daar voldoende ruimte voor? Vaak is het antwoord dan toch nee."
En dus gaat Post de komende jaren door met de ontwikkeling van het onderwijs. Bedrijven en scholen die zich aan willen sluiten kunnen zich melden op de website van Kids4Twente.