De interesse van meerdere bedrijven ten spijt, de ontwikkeling van de Technology Base Twente komt maar niet op gang. En dat heeft volgens het dagelijks bestuur alles te maken met de stikstofregels en het overvolle elektriciteitsnet. In ieder geval tot 2030 wordt daarom geen rekening gehouden met grote uitbreidingen van het bedrijventerrein bij de luchthaven. En dat heeft financiële consequenties voor mede-eigenaar gemeente Enschede.
De mededeling staat in een vooruitblik op de komende jaren die de Techbase heeft verstuurd naar de gemeente Enschede en de provincie Overijssel. Als mede-eigenaren van die organisatie kunnen zij vervolgens in de eigen begroting rekening houden met de gevolgen van alle ontwikkelingen.
De Technology Base Twente omvat behalve het gelijknamige bedrijventerrein ook de exploitatie van Twente Airport, de ontwikkeling van woningbouwplannen 't Vaneker en Prins Bernhardpark en het in stand houden van 130 hectare natuurgebied.
Dat laatste is in volle gang en ook de woningbouwprojecten zijn (nagenoeg) afgerond. Dat betekent dat er vooral nog bemoeienis is met de luchthaven en het bedrijventerrein. En dat zijn dan ook uitgerekend de zorgenkindjes binnen de organisatie.
Voor Twente Airport hangt de toekomst af van een aantal zaken. Allereerst is er natuurlijk de zoektocht van Defensie naar een plek om F35-jachtvliegtuigen te stallen. Daarvoor is Twente Airport - maximaal 1.150 militaire vliegbewegingen - nog altijd in beeld.
Ondertussen begint dit jaar een aanbesteding om de exploitatie van Twente Airport onder te brengen bij een marktpartij. Er wordt van uitgegaan dat áls Defensie zich daadwerkelijk wil vestigen op de luchthaven, dit niet ten koste gaat van civiele gebruik voor testen, onderhoud, ontmanteling, zakelijk vliegen, drones en recreatief vliegen.
Wat betreft de toekomstige ontwikkeling van de luchthaven wordt er ingestoken op elektrisch vliegen. Op dit moment draait Twente Airport een structureel verlies van 4 ton per jaar (vaak hoger door eenmalige uitgaven). De bedoeling is dat een marktpartij dat verlies overneemt.
Daarvoor zal er in in 2027 wel worden gevraagd om nog één keer groot onderhoud uit te voeren aan te startbaan. Deze kosten, ongeveer 7 miljoen, vloeien voor driekwart terug naar de eigenaren. Omdat de gemeente Enschede voor de helft eigenaar is van Twente Airport, betekent dat een eenmalige investering van zo'n 2,6 miljoen euro.
Dan het bedrijventerrein zelf. Er is nog 200 hectare aan bedrijfsgrond uitgeefbaar, waarvan maximaal de helft (dus 100 hectare) bebouwd mag worden. Daarvoor is ooit bewust gekozen, om de waarden van militair erfgoed en de natuur zoveel mogelijk te beschermen. Dit betekent ook dat slechts een deel van de grondposities geld oplevert.
Als je die gronden niet kwijtraakt, maar er wel rente over moet betalen, is dat niet voordelig. En dat is precies wat er nu aan de hand is op de Techbase.
Stikstofregels staan het niet toe dat er zich bedrijven vestigen met meer dan 25 werknemers. Dat heeft te maken met het aantal verkeersbewegingen - iets soortgelijks speelde bij het afschieten van een bestemmingsplan voor het nabijgelegen Vliegveld Twenthe Evenemententerrein.
Een nog groter probleem vormt volgens het bestuur van Technology Base het elektriciteitsnet. Er is in het hele westelijke en noordelijke deel van Enschede namelijk sprake van netcongestie, ofwel een tjokvol stroomnet. Daardoor kunnen naar verwachting tot 2030 geen grootverbruikers op het elektriciteitsnet worden aangesloten.
De komende vijf jaar is er dus niet veel te verwachten rond de uitbreiding van Technology Base Twente. Weliswaar zal waar mogelijk grond worden verkocht aan kleinere bedrijven. En ook wil het Techbase-bestuur met twee concrete geïnteresseerde grotere bedrijven gaan kijken of er in overleg met de netbeheerder maatwerk mogelijk is.
De grondexploitatie wordt met vijf jaar verlengd. Dat houdt in dat de verwachting nu is dat alle gronden pas in 2036 zijn verkocht. Omdat de rentelasten niet stilstaan, betekent dit een verslechtering van 5,7 miljoen euro op de grondexploitatie, dat op een tekort van 25,6 miljoen euro komt te staan. Het stoppen van gronduitgifte levert volgens het bestuur een groter tekort (9 miljoen euro) op.
De Technology Base Twente telt 13 bedrijven volgens haar eigen website:
Twente Airport: De luchthaven, die onder het bestuur van de Techbase valt.
Twente Safety Campus: Een oefen- en expertisecentrum op gebied van (brand)veiligheid, van de Veiligheidsregio Twente.
Space53: De ontwikkeling en toepassing van onbemande systemen (drones).
AELS: Aircraft End-of-Life Solutions. Demonteert vliegtuigen die niet langer gebruikt worden.
NLR: Het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum gebruikt de luchthaven voor testvluchten.
JFD Global: Produceert 'Swimmer Delivery Vehicles', die zijn ontwikkeld met het doel om duikers snel en comfortabel te vervoeren.
Dynteq: Industrieel ontwerpbureau.
Re-Lion: Leverancier van innovatieve technologie voor professionals in het crisismanagement, zoals Defensie en de brandweer.
4Silence: Bedenkt oplossingen tegen geluidsoverlast in het verkeer, zoals 'stil asfalt'.
Aeronamic: Ontwikkelt high-speed e-compressoren.
TKH Airport Solutions: Levert baanbrekende oplossingen voor signalering, die zelfs in de meest barre omstandigheden zoals op olieplatforms blijven functioneren.
Mecal: Ingenieursbureau dat producten maakt die worden gebruikt als component in producten van andere fabrikanten (Original Equipment Manufacturer).
People&Places: Voormalige shelter B35 die is omgebouwd tot meeting-, event- en kantoorlocatie.