De huidige inrichting voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd, vindt Stadsdeelbeheer Zuid. En daarom gaan twee veelgebruikte verkeersknelpunten in de Enschedese zuidwijken dit jaar nog op de schop. De rotonde op de kruising Knalhutteweg/Zuid Esmarkerrondweg wordt vervangen en de Geessinkweg krijgt ten zuiden van de Broekheurne-Ring een heel nieuwe uitstraling.
Aan de Knalhutteweg liggen in totaal drie rotondes. En de middelste, ter hoogte van het winkelcentrum, is de oudste. En dat niet alleen: het verkeersplein werd ten tijde van de ontwikkeling begin jaren '90 door landelijke verkeerskundigen zelfs 'revolutionair' genoemd.
De rotonde is namelijk de eerste in Nederland waarbij fietsers op aparte fietsstroken rijden én voorrang krijgen van het verkeer op de rotonde. Dagelijks maken meer dan 15.000 motorvoertuigen en duizenden fietsers gebruik van de rotonde.
Maar de uitgangspunten van ruim dertig jaar geleden passen niet meer bij de huidige tijd. Het verkeersplein aan de Knalhutteweg is wat smal en klein van opzet en dat komt de verkeersveiligheid met name bij gebruik door grote vrachtwagens niet ten goede.
De rotonde gaat daarom later dit jaar op de schop, om meer ruimte te creëren. En dat kan niet zonder overlast voor ondernemers. Het verkeersplein ligt namelijk direct naast Winkelcentrum Het Stroink. Met omleidingen zal het bestemmingsverkeer naar het winkelcentrum worden geleid.
En om de overlast zo veel mogelijk te beperken is ervoor gekozen om de werkzaamheden een half jaar vooruit te schuiven in de planning: niet rond de laatste kerstdagen, maar tijdens de aankomende zomer.
Ook een ander 'knelpunt' wordt dit jaar nog onder handen genomen. Het gaat om de Geessinkweg. En dan wel het deel vanaf het kruispunt met de Broekheurne-Ring (rotonde) tot aan de komgrens. Daar geldt nu nog een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur en daar is de weg - met vrijliggende fietspaden - ook op ingericht.
Lees verder onder de afbeelding.
De gemeente is van plan om op dit gedeelte van de Geessinkweg een 'nieuw concept' uit te rollen: GOW30. Dat houdt in dat de straat fysiek wordt ingericht als een zone waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt, maar dat het verkeer straks wél voorrang behoudt op zijstraten, zoals Het Oosterveld.