Omwonenden zijn er niet in geslaagd om de bouw van een appartementencomplex op de voormalige locatie van gaydancing 't Bölke tegen te houden. Ondanks een lange lijst met bezwaren, ziet de Raad van State geen belemmeringen voor de bouw van 101 woningen. Wel moet de gemeente op korte termijn kleine foutjes in het bestemmingsplan herstellen.
De bezwaren van twee omwonenden en projectontwikkelaar Carbo Property richtten zich formeel op het bestemmingsplan voor woningbouwplan Centrumkwadraat. Daaronder valt behalve bouwplan Bölke Next (101 woningen) ook Pakhuiskwartier (215 woningen) op de voormalige parkeerplaats aan de Molenstraat. Maar in deze zaak hebben de bezwaren vooral invloed op de oude locatie van de gaydiscotheek. Carbo Property is de eigenaar van het tegenoverliggende appartementencomplex Bruningmeyer.
De punten die bezwaarmakers hebben aangedragen hebben vooral te maken met de ruimtelijke en verkeerskundige gevolgen van de bouwplannen. Er zijn problemen met de bouwhoogte van Bölke Next. Dat deelplan, bestaande uit 15 grondgebonden woningen en 86 appartementen, wordt zo'n 38 meter hoog.
Er wordt gevreesd voor schaduwhinder, uitzichtbederving en mindere opbrengst van zonnepanelen bij direct omwonenden. Ook zou het plan volgens bezwaarmakers niet goed in de omgeving passen. De hoogste bestuursrechter geeft hen op geen van deze punten gelijk.
Datzelfde geldt voor bezwaren die te maken hebben met parkeernormen en de verkeersdrukte op de Molenstraat. Het is de bedoeling dat bewoners van de verschillende appartementencomplexen hun auto op eigen terrein (b.v. in een ondergrondse garage) parkeren. Van bezoekers wordt verwacht dat ze gebruik maken van een nabijgelegen betaalde parkeervoorziening, zoals de Irenegarage. Daarin ziet de Raad van State geen problemen.
En dat het door Centrumkwadraat drukker wordt op fietsstraat Molenstraat is evident. Met de maximale invulling van de bouwplannen is er sprake van gemiddeld 3.186 voertuigen per etmaal (nu zijn dat er 2.589). Daarmee blijft het aantal verkeersbewegingen volgens de rechter binnen het maximaal wenselijke op een fietsstraat, namelijk 4.000 per etmaal.
De bouw van het eerste wooncomplex van Pakhuiskwartier, op de hoek Molenstraat/Wenninkgaarde, is al vergevorderd. Nu de gemeenteraad (als verlener van het bestemmingsplan) ten opzichte van vrijwel alle bezwaren in het gelijk is gesteld, kan er door Dura Vermeer en Ska-pa waarschijnlijk snel begonnen worden met de bouw van Bölke Next.
Vrijwel alle bezwaren? Inderdaad: op twee kleine puntjes zijn de bezwaarmakers wel in het gelijk gesteld. De parkeergarage onder complex Bölke Next is per ongeluk als publiek toegankelijke garage aangemerkt en er is in de woontoren een terras ingetekend dat er niet hoort te komen. De gemeente krijgt 12 weken om deze gebreken te herstellen. Daarmee is de zaak afgedaan.