Sinds december is er een nieuwe dienstregeling voor de Twentse busreiziger; voor veel van hen een uitkomst, maar niet voor Rob Kolner. Door het vervallen van zijn vertrouwde bushalte aan het Berfloplein, zou de blinde Hengeloër nu de drukke Breemarsweg moeten oversteken. Dat is volgens hem niet te doen en daarom neemt hij vanaf nu de Regiotaxi naar zijn werk.
Kolner zag vanaf zijn dertigste steeds minder en nu ziet hij slechts een half procent. Met de bus reizen geeft hem vrijheid en daarmee houdt hij zelf de regie over z'n leven. Maar het aantal bushaltes in Hengelo is afgelopen december flink verminderd: in totaal 26 stuks zijn er opgeheven. Buslijnen 10 en 12 zijn flink ingekort.
Kolner pakt elke maand een paar keer lijn 10 om bij zijn werk in de Berflo Es te komen. Hij werkt als ervaringsdeskundige bij stichting Bartiméus, een instelling die zich inzet voor blinden en slechtzienden en is ook lid van Gehandicaptenraad Hengelo. In die hoedanigheid geeft hij gevraagd én ongevraagd advies aan de gemeente Hengelo. De halte aan het Berfloplein, die Kolner tot voor kort altijd gebruikte om op zijn werk te komen, is een van de haltes die is opgeheven. Volgens Arriva omdat daar te weinig mensen in- en uitstappen.
De dichtstbijzijnde halte is 300 meter verderop; in principe niet heel ver. Maar door de wijziging moet Kolner uitstappen aan de andere kant van de Breemarsweg. Dan moet hij deze drukke straat oversteken, waar ook vaak te hard gereden wordt. Te gevaarlijk, vindt hij zelf, en hij gaat voortaan liever met de regiotaxi naar zijn werk. “Iemand van Visio (expertisecentrum voor blinden en slechtzienden, red.) heeft gekeken bij de Breemarsweg en schrok van de weg en noemde het een totale kamikazeactie om daar over te steken.”
Veilig oversteken kan alleen bij het verkeerslicht op de kruising met de Laan Hart van Zuid, maar dat is volgens Kolner een flinke omweg. Langer blijven zitten in de bus, zodat hij kan uitstappen aan de andere kant van de Breemarsweg is een optie, maar dan wordt de rit aanzienlijk langer.
Veel mensen zijn blij met de nieuwe dienstregeling. Door de wijzigingen zijn reizigers sneller op hun bestemming en is er meer tijd voor een overstap op het Centraal Station. Ook hoeft de bus zich niet meer door de nauwe straten van de Berflo Es en Groot-Driene te manoeuvreren.
Lees verder onder de afbeelding.
Kolner zegt als lid van de Hengelose gehandicaptenraad vergelijkbare signalen te hebben ontvangen van andere slechtzienden. Vooral voor mensen die in Klein-Driene in de omgeving van de Paganinistraat en de Mozartlaan wonen, betekent het fikse wandeling. “Die moeten nu een heel stuk lopen om bij station Hengelo-Oost te komen."
Buslijn 12 in Groot-Driene is flink aangepast. De route is ingekort, waardoor er zes haltes zijn geschrapt. De bus rijdt alleen nog maar door Groot-Driene en slaat Klein-Driene over. Het aantal instappers op de geschrapte haltes was volgens Arriva te laag om de routes rendabel te houden. “Hiermee is onder andere de verbinding naar ziekenhuis, Gezondheidspark, Woolder Es en Groot-Driene sneller. Ook worden de aansluitingen op de trein verbeterd”, zegt Arriva. Het bedrijf geeft aan dat er bij de vervallen bushaltes op vijf minuten loopafstand een alternatief is.
Arriva en de gemeente Hengelo laten in een reactie weten dat het aanpassen van busroutes niet zomaar wordt gedaan. De opgeheven bushaltes hadden volgens het vervoersbedrijf bijna geen instappers. “De meeste haltes kennen nauwelijks instappers, vaak minder dan vijf per dag, ondanks de frequentie van twee bussen per uur”, zegt een woordvoerder van het vervoersbedrijf.
“De grootste groep reizigers zal profiteren van de veranderingen door een snellere reistijd, meer reisopties en robuustere treinaansluitingen op het station”, zegt een woordvoerder.
Bushaltes worden in overleg tussen Arriva en de gemeente bepaald. Er wordt gekeken naar de bereikbaarheid van voorzieningen, de verdeling over de wijken, de begaanbaarheid van de wegen en het aantal instappers. Op basis van deze factoren wordt er een route gemaakt.
De gemeente Hengelo en Arriva zeggen dat er voor mensen die niet met de bus kunnen alternatieven zijn, zoals de Regiotaxi en ANWB Automaatje. “Op deze manier krijgt iedereen de juiste ondersteuning en blijft mobiliteit voor iedereen gewaarborgd.”
Op dit moment gebruikt Kolner de Regiotaxi. “Dat is vaak ook een een soort Russische roulette”, zegt Kolner. “Die rit moet van tevoren besteld worden. Wanneer ik naar huis ga, is het geen probleem, maar als ik een afspraak heb, moet ik vaak al ruim van tevoren op mijn werk zijn.”
Behalve op het feit dat een aantal haltes is opgeheven, heeft Kolner ook kritiek op het ontbreken van haltes bij sportvoorzieningen. Zo is er geen bushalte nabij het FBK-stadion. “Je moet nu honderden meters verder lopen om daar te komen. Als je wat minder ter been of slechtziend bent, wil je ook gewoon kunnen sporten. Of wedstrijden kunnen bezoeken.”
Hetzelfde geldt voor het Twentebad; de dichtstbijzijnde halte is bij winkelcentrum Hengelose Es, wat ongeveer twintig minuten lopen is. “De gemeente is erg ambitieus met het mobiliteitsplan, maar laat op dit vlak echt steken vallen.”
Volgens de gemeente Hengelo is gebleken dat een halte bij het Twentebad niet rendabel is.
Meer weten? Kijk dan eens in het dossier op de website van 1Twente. Daar vind je meer over dit onderwerp.