Onderhoud en vervanging van wegen gaat de gemeente Oldenzaal de komende 20 jaar veel geld kosten. Dusdanig veel, dat er maandagavond tijdens de bespreking van het nieuwe Wegenbeheerplan in het Politiek Forum geschrokken werd gereageerd door verschillende fracties. Zo sprak Henk Winkelhuis (WG) van ‘een ongelooflijke bak geld’. Wethouder Evelien Zinkweg kon het niet mooier maken dan het is. “Dit gaat ons ieder jaar geld kosten.”
Ruwweg 2,5 miljoen per jaar is er nodig voor (achterstallig) onderhoud en vervanging van het wegenareaal in Oldenzaal. Waarbij de kapitaalslasten jaarlijks exponentieel toenemen. “Klopt het dat er over een periode van 20 jaar elk jaar 120.000 euro bij komt?”, wilde Yalmar Mekelenkamp (VVD) van wethouder Zinkweg weten. Die vraag werd zonder omwegen met ‘ja’ beantwoord. “Het is geen leuke boodschap, maar wel noodzakelijk. De basis moet op orde zijn.”
Het nieuwe Wegenbeheerplan is volgens wethouder Zinkweg nodig omdat de reguliere budgetten niet langer toereikend zijn voor het dekken van de onderhoudskosten. Ook al omdat veel wegen in Oldenzaal, die zijn aangelegd tussen de jaren ’50 en ’80, de komende jaren aan het einde van hun levensduur zijn. De wegen, die in begin van de 21e eeuw werden aangelegd voor stadsuitbreidingen als de Graven Es en de industrieterreinen Hanzepoort en het Hazewinkel, vragen in het begin om weinig onderhoud. Daardoor bleef de focus in het onderhoud (te) lang liggen op de oude wegen.
In het Wegenbeheerplan is ook het versneld omvormen van asfalt in ‘elementenverharding’ (klinkers) in woongebieden en deels op industrieterreinen opgenomen. Klinkers zijn (aanzienlijk) goedkoper in onderhoud, maar ook duurzamer in klimatologisch opzicht en flexibeler als het gaat om bijvoorbeeld het onderhoud aan kabels en leidingen. In woongebieden zou het gaan om circa 200.000 vierkante meter asfalt dat vervangen moet worden door klinkers. Dat kost circa €30 miljoen, maar daar staat tegenover dat de kosten voor onderhoud dalen van circa €400.000,- naar ongeveer €150.000,- per jaar. Het omvormen van de helft van de wegen op industrieterreinen (zo’n 100.000 vierkante meter) kost ongeveer €15 miljoen, terwijl de onderhoudskosten dan dalen van ruim €300.000,- naar krap €100.000,- per jaar.
Die situatie is in de ogen van het college niet langer houdbaar. Eerder al werden er op dit vlak ‘inhaalslagen’ gemaakt bij onderwijs- en sportvoorzieningen. Nu is het tijd om ook wegenbeheer structureel op orde te brengen. Nieuwe financiële en wettelijke regelgeving maakten een Wegenbeheerplan met een andere financieringssystematiek noodzakelijk. Daaruit is nu duidelijk geworden dat er de komende jaren flink vele miljoenen extra nodig zijn om de wegen in Oldenzaal op peil te houden.
Die benodigde extra miljoenen vielen met name Henk Winkelhuis (WG) rauw op het dak. “Ik worstel hier echt mee.” Hij vroeg wethouder Zinkweg om een nadere financiële onderbouwing van het plan. Nodig, volgens hem, om tot een afgewogen besluit te komen. “We nemen hiermee een enorme hap uit onze begroting.” De gemeenteraad neemt op 24 februari een besluit over het voorliggende plan.