Die twee parkeerplaatsen voor mensen met een handicap op het Mitchamplein in Hengelo. Waren die er nu wel of zijn ze er nooit geweest? De gemeente zegt dat ze er nooit waren, terwijl de voorzitter van de Gehandicaptenraad Hengelo 'wis en waarachtig' zeker weet dat ze er wél waren. Feit is dat er sinds de herinrichting van het plein wel 4 plekken zijn met een laadpaal voor elektrische auto's en 0 voor rolstoelgebruikers.
Via VVD-raadslid Brigiet Schoemaker heeft de gehandicaptenraad nu aan de bel getrokken. Schoemaker heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan het college van B en W over dit onderwerp: "Hengelo zegt een inclusieve stad te zijn. Juist op dit onderwerp kun je dat laten zien. In het VN-verdrag Handicap staat omschreven dat 2% van alle parkeerplaatsen in een stad geschikt moeten zijn voor mensen met een handicap en dan wel mooi verdeeld over de verschillende parkeerterreinen uiteraard."
Parkeerplaatsen voor invaliden zijn breder dan reguliere plekken, omdat rolstoelgebruikers naast hun auto in en uit hun rolstoel moeten kunnen stappen. Een invalidenparkeerplaats staat qua oppervlak gelijk aan twee reguliere plekken.
Een gemeentewoordvoerder zegt dat 'die 2% per parkeerterrein een richtlijn is en geen harde eis': "Er zijn parkeerterreinen waar we dat percentage niet halen, maar er zijn er ook waar we beduidend hoger zitten. Dat is bijvoorbeeld het geval op de Kloosterhof, naast Thiemsbrug. Daar is 7% van de plaatsen geschikt voor invaliden."
Ze vervolgt: "Als gemeente gaan we bij de herinrichting van de openbare ruimte altijd in gesprek met de Gehandicaptenraad. Dat is nu ook gebeurd en wel op 11 maart 2021. Toen hebben ze niet specifiek gevraagd om invalidenparkeerplaatsen. Of we dat verzoek hadden ingewilligd als ze daar specifiek om gevraagd hadden? Dat kan ik niet zeggen, maar we stemmen altijd de behoefte af."
Volgens de voorzitter van de Gehandicaptenraad Hengelo Daan Broeze telde het Mitchamplein voor de herinrichting twee plaatsen voor invaliden, maar de gemeente heeft daar niets van terug kunnen vinden. Ook onderzoek door 1Twente, onder meer via oude beelden van Google Streetview, heeft geen bewijs opgeleverd. Dat verklaart dan ook waarom de gemeente zich van geen kwaad bewust is. Broeze trekt deels zelf het boetekleed aan: "Misschien hadden we er meer bovenop moeten zitten. Dachten we: dat komt wel goed."
Het plein telt na de herinrichting 24 reguliere plekken en 4 voor elektrische auto's. Brigiet Schoemaker: "Die laadpaalplekken hebben we ook nodig in de stad en dit plein nu weer overhoop halen is wat mij betreft absoluut niet noodzakelijk. Je zou ook langs bijvoorbeeld Bankastraat, Marskant of Deldenerstraat een paar plekken voor gehandicapten kunnen creëren. Dat is in elk geval goedkoper en net zo effectief."
Volgens de gemeente is die 2%-regeling geen beleidsuitgangspunt of wettelijke bepaling: "De gemeente past zich aan de richtlijnen van het CROW (een stichting die zich opstelt als kennisinstituut voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer, en werk en veiligheid). Die zegt: 'Het werkelijke aantal plaatsen voor gehandicapten en de precieze locatie van deze plaatsen is afhankelijk van de vraag en kan door monitoring en evaluatie van de situatie bepaald en eventueel aangepast worden'."
De gemeente gooit de deur naar een aanpassing van het Mitchamplein overigens niet dicht: "Indien er nu wel een wens bestaat om parkeerplaatsen voor mindervaliden toe te voegen op het Mitchamplein, dan is de gemeente uiteraard bereid om hierover in gesprek te gaan met vertegenwoordigers van de Gehandicaptenraad Hengelo."