De leesvaardigheid van scholieren gaat achteruit. Daarom start Het Erasmus Pro met een nieuw initiatief: het leeslab. De school voor praktijkonderwijs wil daarmee een ontspannen plek creëren waar lezen weer leuk wordt.
Het voelt als een knusse minibieb. Zitzakken, knusse hoekjes en vooral: boeken. Boeken die de leerlingen zelf hebben uitgekozen. Samen met hun docent bezochten ze de Bibliotheek Almelo en boekhandel Broekhuis. Daar kwamen ze terug met een stapel boeken die hen aanspreekt.
“Zo wordt het leeslab echt hun plek”, vertelt docent Désirée Bosman. Lezen staat nu vast op het rooster: twee keer per week, veertig minuten. Hiermee hoopt Bosman dat leerlingen niet alleen beter leren lezen, maar er ook plezier in krijgen.
En dat is hard nodig. Volgens een recent onderzoek van de onderwijsinspectie is de leesvaardigheid van een kwart van de Nederlandse scholieren ondermaats. Dat verkleint hun kansen in de samenleving. “We willen onze leerlingen juist zo goed mogelijk voorbereiden op de toekomst”, vertelt Bosman.
Wethouder Eugene van Mierlo (CDA) knipte bij de feestelijke opening het lint door. Enthousiast reageert hij: “Lezen is een superkracht. Daar moeten we vol op inzetten.” De praktijkschool volgt met het leeslab het voorbeeld op van andere Almelose scholen in het primair onderwijs, die elk een bibliotheek op school hebben. “Als gemeente helpen we daarbij. Juist om lezen leuk te maken”, aldus van Mierlo.
Bosman is trots op het leeslab. Maar erkent dat er meer nodig is. “Ouders spelen ook een belangrijke rol. We hopen dat leerlingen niet uitgelezen raken en ook thuis een boek openslaan.”
Videobewerking: Arend van Berkel