De Enschedese nieuwsfotograaf Emiel Muijderman (35) heeft afgelopen vrijdag opnieuw een grote fotoprijs gewonnen. Hij won bij de Zilveren Camera-wedstrijd in de categorie politiek met een foto van minister Faber bij een grenscontrole. “Het was niet mijn favoriete foto.”
De Zilveren Camera wordt sinds 1949 uitgereikt en geldt als de belangrijkste journalistieke fotowedstrijd van Nederland. Muijderman’s winst markeert zijn vijfde nominatie, en zijn derde keer op rij dat hij een prijs wint in een specifieke categorie. Eerder won hij in de categorie kunst, cultuur en entertainment en nationaal nieuws.
De foto toont minister Marjolein Faber tijdens een controle door de marechaussee bij de voormalige grensovergang langs de A12, een maatregel die veel media-aandacht kreeg. Faber, in een veiligheidsvest over haar bloemetjesjurk, kijkt recht in de ogen van een marechaussee-medewerker, die een kop groter is dan zij.
Lees verder onder de afbeelding.
Beide staan met gekruiste armen tegenover elkaar, terwijl een glimmende BMW op de achtergrond te zien is, de auto waarin Faber arriveerde. De kracht van de foto overtuigde de jury van de Zilveren Camera.
De Enschedese fotograaf staat in de schijnwerpers voor een foto die hij aanvankelijk niet eens wou insturen. “Het was niet mijn favoriete foto. Ik wilde eigenlijk een andere foto insturen, eentje met een doorkijkje door een autoraam. Daar heb ik veel meer moeite voor moeten doen, echt minutenlang moeten wachten."
Uiteindelijk stuurde Muijderman toch de andere foto in. Waarom? "Die foto van Faber en de marechaussee-medewerker werd vaak op tv getoond. Bij Villa Media en Bar Laat bijvoorbeeld. Toen dacht ik bij mezelf: mensen zien er wat in. Terwijl ik zelf het idee had dat ik gewoon maar wat klikte. Het voelt bijna te makkelijk, maar het is natuurlijk helemaal geweldig."
Muijderman blijft opmerkelijk nuchter over zijn succes. “Je maakt geen foto’s voor de prijzen,” zegt hij. “Ik maak gewoon elke dag het beste wat ik kan. Het verbaast me dat ik opnieuw in de prijzen val.” Ondanks zijn bescheidenheid is het duidelijk dat zijn werk indruk maakt en zijn stempel blijft drukken op de Nederlandse fotojournalistiek.
In 2024 had Muijderman voor het eerst een eigen expositie met zijn belangrijkste werk, getiteld "Morgen ligt de vis erin", die te zien was in de fotogalerie Objectief. Deze expositie gaf een diepere kijk op zijn stijl en het belang van zijn fotojournalistiek, waarin elk beeld een eigen verhaal vertelt.