Verkeer
Stuur appje
Zoek

Nieuw Hengelo's zorgstelsel baart ondernemers zorgen: ‘Onze cliënten raken in paniek’

Jennifer Hanna en Patricia Verhoeven maken zich samen met andere zorgondernemers zorgen over hun cliënten. Het nieuwe Hengelose zorgbeleid is vanaf 1 januari ingegaan en brengt volgens deze twee vrouwen veel onzekerheid met zich mee.

Tijdens de februari-editie van de maandelijkse talkshow Hengeloos Peil hield Hanna haar betoog over het nieuwe Hengelose zorgbeleid vanaf De Zeepkist. Jennifer Hanna is mede-eigenares van Oriant Zorg en Patricia Verhoeven is eigenares van Perspectief in Balans. De twee bezorgde zorgondernemers schoven aan om hun verhaal te doen.

Pexels matthiaszomer 339620
Lees ook
Wethouder Hengelo: 'We gaan voor zachte landing bij invoering nieuwe opzet basisondersteuning'

“Ik heb een cliënt die bij ons naar de dagbesteding ging, waarvan de indicatie nu is verlopen en deze cliënt kan nu niet meer naar ons toe. De plek waar deze cliënt zou passen bestaat nog niet binnen het nieuwe zorgstelstel”, legt Hanna uit.

icon_main_info_white_glyph

'Dekkend zorglandschap'

Naar aanleiding van de uitzending van Hengeloos Peil vroeg 1Twente om een reactie van de gemeente Hengelo en Wijkracht Hengelo. Ze reageerden via een gezamenlijk statement: “Wijkracht Hengelo heeft de opdracht om een dekkend zorglandschap te bieden, ook voor de heel kwetsbare inwoners. Dat betekent dus dat er voor al onze inwoners passende zorg beschikbaar is.”

Nichemarkt

Beide zorgondernemers bedienen een nichemarkt. “Daaronder veel inwoners uit Hengelo die al jaren op zoek zijn naar passende zorg. Zij vielen bij andere zorgverleners tussen wal en schip. Wij bieden deze mensen zorg op maat. Onze cliënten passen niet binnen de basisondersteuning, zoals de gemeente Hengelo deze nu wil gaan vormgeven”, legt Verhoeven uit.

icon_main_info_white_glyph

'Zorgvuldig traject'

Reactie gemeente/Wijkracht Hengelo: “We hebben een zorgvuldig aanbestedingstraject doorlopen, waarbij de kwaliteit van de ondersteuning en de vereiste van een dekkend zorglandschap altijd voorop hebben gestaan. Dit alles is vastgelegd in de inschrijfleidraad.”

Beschadigde vertrouwensband

Hanna en Verhoeven maken zich grote zorgen om de vertrouwensband die beschadigd raakt, wanneer de zorgcontracten niet meer worden verlengd. Verhoeven geeft een voorbeeld: “We zijn nu bezig met de aanvraag van een verlening voor de indicatie van een jongen die net 18 is. Hij valt nu buiten de boot, omdat wij geen gecontracteerde aanbieder meer zijn en hem dus geen zorg meer mogen verlenen. Deze jongen stond buiten de maatschappij, lag overhoop met zijn ouders, had geen sociaal netwerk, viel uit op werk en zag het leven niet meer zitten. We hem hebben geholpen en nu gaat hij zelfstandig wonen. Deze jongen wil graag onze hulp bij deze laatste stap. Ik ben bang voor terugval als deze zorg wegvalt."

icon_main_info_white_glyph

'Expertise in huis'

Reactie gemeente/Wijkracht Hengelo: “Wijkracht Hengelo heeft met haar partners uitgebreide mogelijkheden en expertise in huis om cliënten met een complexe zorgvraag te kunnen ondersteunen. Waar zij dit niet zelf kunnen, wordt gezocht naar en samengewerkt met aanvullende partners.”

Broodwinning

Het gaat Hanna en Verhoeven om de cliënten en niet direct om hun eigen broodwinning: "Onze bedrijfsvoering staat niet ter discussie. Je bouwt samen iets op met je cliënt. We zijn allebei een bedrijf gestart, omdat we iets willen betekenen voor de doelgroepen, die we bedienen.”

“Deze jongen lag overhoop met zijn ouders, had geen sociaal netwerk, viel uit op werk en zag het leven niet meer zitten.”

Ze willen graag meedoen met het samenwerkingsverband. “Ik snap niet zo goed waarom er niet wordt gekeken naar welke zorgexpertise Hengelo al heeft. Er werd ons vorig jaar verteld 'dat we moeten kijken wat we al hebben en vanuit daar gaan we verder bouwen'. Alleen ben ik nog steeds aan het wachten om met ze in gesprek te gaan, om toch kenbaar te maken dat deze expertise er al is en dat het waardevol is om deze te behouden in Hengelo. Op het moment dat deze zorg verdwijnt, ontstaat er een blinde vlek. Het komt niet zomaar terug, want in de zorg hebben we een arbeidstekort”, stelt Hanna.

icon_main_info_white_glyph

'Zachte landing'

Reactie gemeente/Wijkracht Hengelo: “We begrijpen dat dit ingrijpend is voor de zorgaanbieders die geen nieuw contract hebben, voor hun medewerkers en cliënten. We proberen deze overgang zo soepel mogelijk met een zachte landing te laten verlopen.”

20241204 politieke markt hengelo maatschappelijke ondersteuning 2025 IMG 4499
Lees ook
Hengelo herstructureert zorg: kleine aanbieders voelen zich buitenspel gezet, cliënten in onzekerheid  

'Dat is de discussie niet'

Beide zorgondernemers hebben het proces vanaf het begin gevolgd. “We zijn aanwezig geweest op het moment dat de gemeente Hengelo de vooraankondiging deed en daarnaast ook bij de marktconsultaties, waar zorgaanbieders welkom waren. Daar werd uitgelegd wat de plannen zijn en wij beiden onderstrepen de plannen van de gemeente. Dat is de discussie helemaal niet. Alleen de manier waarop het gebeurt irriteert ons."

'Niet interessant genoeg'

Verhoeven: "We hebben meerdere keren getracht om bij Wijkracht aan tafel te komen. Het antwoord wat ik dan terugkrijg is: ‘Ja, je hebt geen 50 cliënten, dus je bent niet interessant genoeg’. Ik denk dat we moeten kijken naar kwaliteit, welke doelgroep we bedienen en van welke toegevoegde waarde we kunnen zijn op het nieuwe samenwerkingsverband. Het gaat niet om kwantiteit want niet iedere inwoner past bij een grote aanbieder. Er moet een mooie mix komen van grote en kleine aanbieders, maar elke keer krijgen we ‘nee’ te horen”. De deur wordt voor ons dichtgehouden. Ik krijg niet eens de mogelijkheid om met ze in gesprek te gaan”, aldus Verhoeven.

icon_main_info_white_glyph

Aanbesteding

Reactie gemeente/Wijkracht Hengelo: “Alle aanbieders hebben de kans gehad om mee te doen aan deze aanbesteding. Tijdens de aanbesteding hebben we te maken met strenge regels, om ervoor te zorgen dat alle partijen over dezelfde informatie beschikken. In die periode zijn een-op-een gesprekken tussen gemeente en aanbieders daarom niet mogelijk en wenselijk. Na de gunning hebben we vanuit de gemeente alle aanbieders al in september 2024 gevraagd om contact op te nemen met Wijkracht Hengelo, voor een goede en zorgvuldige overgang van cliënten. Aangezien wij vanuit de gemeente de opdracht voor een dekkend zorglandschap en een warme overdracht bij Wijkracht Hengelo hebben neergelegd, is Wijkracht Hengelo op dit moment de gesprekspartner voor deze aanbieders. Uit onze contacten met Wijkracht Hengelo weten we dat zij open staan voor gesprekken met huidige aanbieders en ook al in gesprek waren en nog zijn.”

'Overgangsjaar'

De gemeente Hengelo spreekt over een ‘overgangsjaar’, maar zorgondernemers merken nu al dat er bij cliënten sprake is van grote onzekerheid over hun indicatie en de toekomst van hun zorg. “De angst voor het onbekende kan letterlijk het brein blokkeren voor verdere vooruitgang. Dit is geen emotionele reactie. Het is wetenschappelijk onderbouwd dat deze veranderingen neurologisch ingrijpen in het herstelproces”, liet Hanna eerder weten op LinkedIn.

icon_main_info_white_glyph

'Geen negatieve signalen ontvangen'

Reactie gemeente/Wijkracht Hengelo: “Signalen dat het overgangsjaar niet goed werkt, zijn bij ons niet bekend. Niemand komt zonder zorg te zitten. We hebben gekozen voor een nieuwe aanpak, in zo’n proces is het soms ook zoeken met elkaar. Mochten er onduidelijkheden zijn bij zorgaanbieders en inwoners, dan kunnen zij contact opnemen met Wijkracht Hengelo.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.