‘Samenwerken’ en ‘verbinden’. Het zijn begrippen, die meermaals terugkomen in gesprek met Bas Wolters, die inmiddels alweer bijna een jaar aan het werk is als directeur-bestuurder van de stichting Oldenzaal Promotie. De populaire benaming ‘Chief Glimlach’ doet hij alle eer aan, want hij loopt naar eigen zeggen elke dag met een grote glimlach rond in zijn stad. Echter, achter die glimlach gaan ook zorgen schuil: Er hangt Oldenzaal Promotie een bezuiniging van 90.000 euro boven het hoofd in het ‘ravijnjaar’ 2026.
Om maar met dat laatste te beginnen: “Dat is best veel geld. We zijn nu aan het kijken hoe we de boel overeind kunnen houden. Bijvoorbeeld, door samen te werken met andere partijen, maar ook door zelf meer omzet te generen.” In dit verband wijst Wolters op de speciale vlaggen, die inwoners van de stad kunnen kopen om thuis op te hangen tijdens het carnaval in de Boeskoolstad. Deze vlaggen maken onderdeel uit van een concept waarmee de hele stad middels onder meer banieren aan lantaarnpalen en grote doeken aan panden in een nieuw, feestelijk (carnavals)jasje wordt gestoken.
Ook bij dit onlangs met het nodige carnavaleske vertoon gepresenteerde marketingconcept is ‘samenwerking’ de insteek. Wolters: “Vanuit de horeca kwam de vraag of we de stad niet wat meer uitstraling konden geven tijdens carnaval. Als je met de trein naar de Grote Twentse Carnavalsoptocht kwam, wees op het station helemaal niets erop dat je in de carnavalshoofdstad van Twente was. We hebben nu, samen met de horeca, de carnavalsverenigingen en de gemeente, dit nieuwe concept ontwikkeld.”
Dat concept moet in de komende jaren nader worden uitgewerkt. Grote wens van Bas Wolters is, dat er in de toekomst levensgrote banieren van ‘Carnaval in de Boeskoolstad’ aan de toren van de Plechelmus basiliek komen te hangen. Maar het is ook de bedoeling om dit concept toe te passen bij andere, grote evenementen als de Boeskool is lös en Oldenzaal Muzikaal. Bas Wolters is er van overtuigd dat er door samenwerking met verschillende partijen nog veel meer mogelijk is op het vlak van citymarketing, waarvoor hij bij Oldenzaal Promotie als ‘aanjager’ verantwoordelijk is.
Als centrummanager vervult Sharon Wessels bij Oldenzaal Promotie eenzelfde rol binnen de Stadsnoabers, het samenwerkingsverband waarin de Stichting Ondernemersfonds Binnenstad Oldenzaal, vastgoed, horeca, evenementenorganisaties en de cultuur vertegenwoordigd zijn. Met tastbaar resultaat. Zo kon eind vorig jaar nieuwe feestverlichting worden opgehangen en is ook een nieuwe, bewaakte fietsenstalling in gebruik genomen.
Behalve als aanjager, ziet Bas Wolters zich als ‘Chief Glimlach’ vooral ook als een verbinder. Zo wordt er al nauw samen gewerkt met Musea Oldenzaal. Dat resulteerde onder meer in theaterwandelingen, waarbij de rijke historie van Oldenzaal voor een breed publiek tot leven komt. Wolters ziet dat de samenwerking met de musea vruchten afwerpt en verwacht dat de ‘oogst’ nog groter zou kunnen zijn wanneer ook stadstheater De Bond daar bij betrokken wordt.
Bij wijze van proef begon Bas Wolters vorig jaar onder de noemer ‘De Glimlach Live’ met een talkshow, die ook via een live-stream te volgen was. Voor deze ‘proattoafel van, voor en door Oldenzalers’ schoven onder anderen burgemeester Patrick Welman, wethouder Evelien Zinkweg, ‘influencer’ Debby van der Zande en museumdirecteur Nikki Olde Monnikhof aan. De insteek: Alles wat Oldenzaal de ‘Glimlach van Twente’ maakt op een positieve manier voor het voetlicht brengen. Afgelopen week stond de derde – en voorlopig laatste – aflevering volledig in het teken van carnaval. Omdat de reacties heel positief waren, zou Bas Wolters er graag mee doorgaan. Ook voor de voortzetting van dit stukje Oldenzaal-promotie zoekt hij nu de samenwerking met andere partners.
De laatste editie van De Glimlach Live is terug te kijken via:
Historie is inmiddels een belangrijke speerpunt geworden in het vermarkten van Oldenzaal. Wolters: “We zijn de oudste stad van Twente, met parels als de Plechelmus, de marktsteen, maar ook de musea Palthe Huis en De Pelgrim. Dat kunnen we nog veel beter uitdragen.” Hij noemt de Plechelmusbasiliek als voorbeeld hoe de historie beter toegankelijk en zichtbaar kan worden gemaakt. “Als ik ergens in een stad ben, loop ik altijd een kerk binnen. Dat kan in Oldenzaal niet zomaar. We kunnen alleen iets met de toren omdat deze van de de gemeente is.”
Het verhaal van Huttenkloas, dat dit jaar onder meer met een groot theaterspektakel tot leven wordt gewekt, biedt volgens Bas Wolters ook weer veel aanknopingspunten om Oldenzaal als oudste stad van Twente op de kaart te zetten. Ook landelijk. Overigens kreeg de promotie van de stad afgelopen jaar een ‘enorme boost’ dankzij het predicaat ‘Leukste gemeente van Nederland’ door het Algemeen Dagblad. Wolters: “Dat zag je overal terug, dus dat was mooi meegenomen.”
Als bezoldigd stadspromotor heeft Bas Wolters naar eigen zeggen niets te klagen. “Er heerst een enorme positieve vibe in de stad. De inwoners zijn trots op hun stad en ik ben er trots op dat ik dit gevoel nu in m’n eigen stad extra kan ondersteunen.” Hij ziet dat zijn inspanningen om de neuzen in Oldenzaal dezelfde kant op te krijgen, effect sorteren. Dat komt volgens hem ook tot uiting in het motto van stadsprins Julius: Mooi da’j d’r bint, carnaval verbindt. Wolters hoopt dat werk met Oldenzaal Promotie te kunnen blijven doen als het ravijnjaar 2026 zich aandient. Hij is er van overtuigd dat het kan. “Als we het samen doen, kunnen we er nog veel meer uithalen.”