Verkeer
Stuur appje
Zoek

Elektrisch vliegen van Enschede naar Münster: Europese subsidie moet project van de benodigde energie voorzien

20250227 Elektrisch vliegen Elektrisches Fliegen c UT Twente
Binnen MOMO-C wordt een mobiel laadsysteem voor elektrische vliegtuigen ontwikkeld.
Beeld: Universiteit Twente

Kennisinstellingen in de omgeving van Enschede en Münster werken op dit moment hard aan de vlucht met een elektrisch vliegtuig tussen beide partnersteden. Daarvoor is energie nodig. Immers, zonder elektriciteit geen elektrisch vliegtuig. Bijna 4 miljoen aan investeringen moeten het project in een stroomversnelling helpen.

Het geld komt voor een deel uit het Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Het fonds van de Europese Unie keert 1,7 miljoen euro uit. De Euregio heeft de initiatiefnemers geholpen bij de subsidieaanvraag. Daarnaast investeren Nederlandse en Duitse ministeries en provincies in totaal ruim 7 ton. De projectpartners zelf doen met 1,5 miljoen euro ook een duit in het zakje.

Oplaadbare vliegtuigen

Elektrisch vliegen in de volgende stap in de luchtvaartsector. Met name bij korteafstandsvluchten (tussen regionale luchthavens) wordt toekomst gezien in het gebruik van oplaadbare vliegtuigen.

De universiteiten van Twente en Münster, de luchthavens Twente en Münster/Osnabrück, onderzoeksinstituut Fraunhofer, batterijontwikkelaar Albert Seine GmbH, de Westfaalse Kamer van Koophandel en luchtvaartpionier NRG2fly hebben de handen ineen geslagen.

Het project, waarbij de benodigdheden voor een elektrische vlucht tussen Enschede en Münster worden onderzocht, is omgedoopt tot MOMO-C. Het onderzoek richt zich vooral op laadoplossingen op basis van batterijen.

Mobiel systeem

Net als bij elektrische auto's, moeten ook elektrische vliegtuigen worden opgeladen. Dat vraagt niet alleen wat van het energiesysteem, maar ook van onderlinge afspraken en de lokale infrastructuur op de luchthaven. Het project MOMO-C richt zich op een mobiel laadsysteem. Een oplader die dus naar het vliegtuig wordt gereden, in plaats van een vaste laadpaal waaraan een vliegtuig gekoppeld kan worden.

Van het ontwerp tot aan het definitieve product en de testfase: alles wordt in MOMO-C meegenomen. Voor de testfase wordt een speciale testomgeving ontwikkeld tussen beide vliegvelden, om het elektrisch vliegen te stimuleren.

icon_main_info_white_glyph

Ook geld voor grensoverschrijdende zorgsector

Niet alleen het project voor elektrisch vliegen heeft door tussenkomst van de Euregio een bijdrage vanuit de EU ontvangen. Ook het grensoverschrijdende zorgproject CARE-FLOW krijgt ruim 2 miljoen euro uit het fonds EFRO. Dit project richt zich op de ontwikkeling van software dat dankzij algoritmen en kunstmatige intelligentie een voorspelling kan doen van zorgcapaciteit en personeelstekorten. Dit moet de uitwisseling van patiënten tussen ziekenhuizen aan beide kanten van de grens makkelijker maken, hetgeen kan helpen bij het verlagen van wachttijden. Naast EFRO investeren verschillende Nederlandse en Duitse overheden en de projectpartners zelf ook zo'n 2,5 miljoen euro in het project.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.