De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een vergunning verleend aan 22 horecaondernemers in Hengelo om mee te doen aan een collectieve horecaontzegging in de stad. Dit heeft de privacywaakhond donderdag bekend gemaakt. De ondernemers sluiten zich aan bij de 16 ondernemers die in 2023 al een vergunning kregen. Hengelo kende jarenlang een rode kaart-systeem om overlastgevers buiten de deur te houden, maar de Hengelose horeca nam vorig jaar het initiatief voor een nieuw digitaal systeem om overlastgevers collectief de toegang te ontzeggen.
Doel van een collectieve horecaontzegging (CHO) in Hengelo is om het uitgaansleven zo gezellig en veilig mogelijk te houden voor iedereen. De horeca trekt daarbij samen op met de gemeente en politie. Naast het verminderen van overlastgevend gedrag moet het systeem ook bijdragen aan de veiligheid van gasten en eigen medewerkers.
Vorig jaar werd al bekend dat zo'n veertig bedrijven in het centrum meedoen aan een vernieuwd digitaal systeem, dat al sinds half oktober draait. Het gaat om de volledige nachthoreca in de binnenstad en ook enkele dagzaken buiten dat gebied, waaronder een aantal lunchrooms. Horecaondernemers die willen deelnemen aan een collectieve horecaontzegging en strafrechtelijke gegevens willen verwerken en delen met anderen moeten een vergunning aanvragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Voordeel van het nieuwe digitale systeem in Hengelo is dat het voldoet aan privacywetgeving als de AVG en dat sneller informatie uitgewisseld kan worden met andere ondernemers, handhavers en politie. "Het systeem werkt heel goed en er gaat ook een preventieve werking van uit. Wie rotzooi schopt bij een horecabedrijf en de volgende dag een feestje ergens anders heeft, komt daar ook niet meer in," zegt Berto Mulder, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Hengelo.
Deelnemende bedrijven zijn te herkennen aan een speciale CHO-sticker op raam of deur.