Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
Twente FM logo

Gemeente Losser scoort hoge cijfers op hulpverlening Wmo en Jeugdzorg: ‘Maar we blijven verbeteren’

Marian20 Oosterbroek
Marian Oosterbroek, wethouder gemeente Losser
Beeld: Twente FM

Verbeterpunten blijven er altijd, maar trots op de cijfers die het tevredenheidsonderzoek onder inwoners van Losser die gebruik maken van Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdzorg, laten zien is wethouder Marian Oosterbroek absoluut. Het zijn ook mooie cijfers, een 8.0 en 8.4 voor mensen die gebruik maken van de Wmo en 7.7 en 7.9 van jongeren die gebruik maken van de Jeugdzorg.

Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd, vertelt ze in de ochtendshow van Twente FM. “We vragen mensen of ze tevreden waren met de geboden ondersteuning. Het gaat om inwoners die huishoudelijke hulp nodig hebben, een scootmobiel of een traplift, en jongeren en hun ouders die gebruik maken van Jeugdhulp.”

“Vind je het lastig om met de gemeente in gesprek te gaan, dan kun je een onafhankelijk iemand meenemen.”

Gekeken werd ook naar de verbeterpunten, die het jaar daarvoor uit het tevredenheidsonderzoek kwamen. “We zijn daarmee aan de slag gegaan en hebben gekeken of ons dat wat gebracht heeft. Zo wilden we de zichtbaarheid van ons toegangsteam werk, inkomen, jeugd en zorg (wijz) vergroten. Het bleek dat niet iedereen ons toegangsteam konden vinden.” Uit het laatste onderzoek blijkt dat de vindbaarheid van het toegangsteam erg verbeterd is.

Audiofragment
Inwoners Losser tevreden volgens cliëntervaringsonderzoek | Marian Oosterbroek
In 2024 heeft de gemeente Losser opnieuw een cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd, in samenwerking met onderzoeksbureau Insight Zorg. Dit onderzoek keek naar de tevredenheid van inwoners die in 2023 ondersteuning kregen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), en de Jeugdwet. De resultaten laten zien dat inwoners opnieuw positief zijn over de geboden ondersteuning, mede dankzij verbeteringen die voortkwamen uit het vorige onderzoek.

“Een ander punt was, dat niet iedereen wist dat je een onafhankelijke cliëntenondersteuner in kunt zetten. Vind je het lastig om met de gemeente in gesprek te gaan, dan kun je een onafhankelijk iemand meenemen. Dit gratis advies wordt steeds vaker gebruikt: in 2023 zelfs 33 procent meer dan het jaar ervoor”, vertelt Oosterbroek. Maar ze vindt dat nog niet voldoende. “Dat percentage willen we graag nog hoger. Als je het eng vindt om naar de gemeente te gaan, is het heel erg fijn dat je iemand mee kunt nemen die niet van de gemeente is, wel veel kennis van zaken heeft en die je helpt.”

Verder bleek dat inwoners die al hulp krijgen, het lastig vinden om meer hulp aan te vragen. En dat de kortdurende extra hulp, die jongeren soms nodig hebben, niet voldoende is. “We gaan kijken hoe we dat beter kunnen organiseren”, zegt Oosterbroek. “Een 10 zullen we nooit halen, maar we willen wel verbeteren.”

icon_main_info_white_glyph

Onafhankelijke cliëntondersteuner

Een onafhankelijke cliëntondersteuner helpt inwoners wanneer ze vragen hebben over het regelen van zorg of ondersteuning.
De onafhankelijke cliëntondersteuner hoort niet bij de gemeente of een zorginstelling en werkt onafhankelijk. Inwoners hebben om gebruik te maken van de cliëntondersteuner geen doorverwijzing of indicatie nodig. Onafhankelijke cliëntondersteuning via Zorgbelang Overijssel is gratis.
Telefoon: 074 – 291 35 97
E-mail: [email protected]
Website: Zorgbelang-overijssel.nl

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.