Enschede verandert in één grote 30 kilometerzone. Althans, als het aan het college van B&W ligt. In het stadhuis wordt gewerkt aan een plan om de maximumsnelheid in het gehele binnensingelgebied en in alle woonwijken vast te zetten op 30 kilometer per uur. Maar het begrip woonwijk is breed te interpreteren; er zijn best wat doorgaande routes in de wegenplannen opgenomen. 1Twente zet de meest opvallende straten op een rij.
Wie op afzienbare termijn in het centrum van Enschede moet zijn, weet één ding zeker: de maximale snelheid is er 30 kilometer per uur. In het zogeheten wegencategoriseringsplan is het hele binnensingelgebied als zodanig aangeduid. Daarmee stapt de gemeente af van het eerdere idee om de belangrijkste invalswegen naar de parkeergarages, zoals de Oldenzaalsestraat en de Boulevard 1945, op een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur te laten. Volgens de gemeente wordt het beleid daarmee eenduidiger.
Ten opzichte van de eerdere plannen blijft het nu ook niet bij het binnensingelgebied. Verspreid over de hele stad wil het college een groot aantal wegen afwaarderen naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Het gaat daarbij om 'woonwijken', maar wie de plankaart bekijkt ziet dat dat een breed begrip is.
Verkeerskundigen praten in ambtelijke stukken in vaktaal. Het gaat over stadsontsluitende wegen (zoals de Oostweg of een groot deel van de Gronausestraat), gebiedsontsluitende wegen (zoals de Schouwinkstraat) en eftoegangswegen (zoals de J.J. van Deinselaan). Alleen wegen die voor de ontsluiting van de hele stad belangrijk zijn, komen nog in aanmerking voor een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. De andere twee categorieën zijn of worden 30 km/u, maar elk met een eigen inrichting.
Tijd voor een voorbeeld. In Stadsdeel Noord worden de Vanekerstraat, Lijsterstraat, Potsweg en Roomweg volledig omgevormd tot 30 kilometerzone. Maar de meest opvallende aanpassingen zien we in de wijk Twekkelerveld.
Daar is het de bedoeling dat de maximumsnelheid op de belangrijkste verkeersader in de wijk wordt teruggebracht naar 30 kilometer per uur. Het gaat om de Lambertus Buddestraat (vanaf de Spoordijkstraat), G.J. van Heekstraat en de Jupiterstraat. Dit komt volgens de gemeente de veiligheid van direct aanwonenden en fietsers op de fietsstroken ten goede. In stadsdeel West valt de Rembrandtlaan op. Daar wordt de maximumsnelheid teruggeschroefd vanwege de aanwezigheid van het Bonhoeffer College.
Lees verder onder de afbeelding.
De Schouwinkstraat: handig als je van de singel naar de Oldenzaalsestraat moet (of vice versa) en je wil de drukke verkeerslichten vermijden. Maar dat hoort niet, vindt de gemeente. 'De bedoeling is dat de Oldenzaalsestraat de singel ontsluit', staat er in het wegenplan. De Schouwinkstraat wordt dus ingericht als 30 kilometerzone. Dit moet automobilisten ontmoedigen om de straat als doorgaande route te gebruiken.
En datzelfde gebeurt op twee andere opvallende plekken in stadsdeel Oost. Wat dacht je van de Heidevlinder, de weg die de Gronausestraat met de Schipholtstraat en ecowijk Oikos verbindt. Ook frequente gebruikers van de Wethouder Beversstraat (en in het verlengde daarvan: de J.J. van Deinselaan) worden straks geacht om wat gas terug te nemen. Vanwege de nabijheid van enkele scholen en het aantal 'gevaarlijke kruispunten' aan de Wethouder Beversstraat is dat volgens de gemeente veiliger.
Lees verder onder de afbeelding.
Net als de Schouwinkstraat is de Broekheurnerweg ook zo'n 'binnendoorroute' om ten minste één verkeerslicht te vermijden. Maar de gemeente heeft liever dat het verkeer toch over de Haaksbergerstraat rijdt. Het inrijden van de Broekheurnerweg wordt daarom op termijn onaantrekkelijk gemaakt.
In stadsdeel Zuid valt verder het gebied rond het Bonhoeffer College op. Zowel de Geessinkweg als de Broekheurnerrondweg en (in het verlengde daarvan) de Vlierstraat worden een 30 kilometerzone. Tot slot geldt hetzelfde voor de Knalhutteweg: vanaf het bordje met bebouwde kom tot aan de kruising met de Vlierstraat.
Lees verder onder de afbeelding.
Wie het 'wegencategoriseringsplan' van Enschede leest, ziet dat verkeersveiligheid vaak wordt aangehaald als belangrijkste reden om doorgaande routes in woonwijken af te waarderen naar een 30 kilometerzone. Maar er spelen ook wel degelijk andere overwegingen mee.
De gemeente wil autorijden - met name in centrumgebieden - zo onaantrekkelijk mogelijk maken ten opzichte van alternatieve vervoersmiddelen. Daarom krijgt de fietser steeds vaker ruim baan en blijft de maximumsnelheid van 50 km/u op de busbanen gehandhaafd voor het openbaar vervoer. Dat moet de concurrentie van de bus bevorderen. Er wordt bovendien nagedacht over lagere parkeernormen, waardoor er minder parkeerplaatsen aangelegd hoeven worden.
Maar niet overal gaat de snelheid omlaag. Op enkele plekken wil de gemeente Enschede er juist wat kilometers bij opschroeven. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Euregioweg, tussen het Euregio-bedrijventerrein en de Kerkstraat. Daar geldt nu een maximum van 60 km/u, maar dat wordt 80 km/u. Ook krijgt de Zuid Esmarkerrondweg in de toekomst een opwaardering, als deze wordt doorgetrokken naar een ongelijkvloerse kruising met de N35 en Oostweg.
Dat is een project van een lange adem. En dat geldt voor de meeste gewenste aanpassingen in het wegenplan. De gemeente wil de inrichting graag aanpassen op het moment dat de betreffende straat toch voor andere werkzaamheden (zoals nieuwe riolering) in aanmerking komt. Tot die tijd zal er weinig veranderen. De maximumsnelheid verlagen zonder het wegprofiel aan te passen lijkt weinig zin te hebben, omdat de politie alleen wil handhaven als de inrichting van de straat ook bij de snelheid pas.
De gemeenteraad heeft ook met het wegencategoriseringsplan het laatste woord. Een inhoudelijke behandeling van het voorstel volgt nog op een later moment en een raadsbesluit komt er mogelijk pas na de zomer.