Verkeer
Stuur appje
Zoek

Voorzitter Twents havenbedrijf: 'Als de pleuris uitbreekt, wil je de infrastructuur op orde hebben'

20250304 haven hengelo 1 TWENTE
Het Twentekanaal bij Hengelo.
Beeld: 1twente

De voorzitter van het havenbedrijf Port of Twente Hanneke Steen vindt dat er meer aandacht moet zijn voor het Twentekanaal als het gaat om het zelfvoorzienend worden van de regio en het land. Dat vertelt ze deze week in Hengeloos Peil: "Stel dat de pleuris uitbreekt, dan wil je zoveel mogelijk de infrastructuur op orde hebben."

Steen, die die functie bekleedt vanuit haar rol als wethouder mobiliteit van Hengelo, over de veranderende tijden en hoe daar in Den Haag en Brussel over gedacht wordt: "We praten nu steeds over hoe we strategisch autonoom kunnen worden. Dat we zelfvoorzienend moeten zijn. De haven en het kanaal kunnen daarin een belangrijke rol spelen. Meer dan nu al gebeurt."

20250304 haven hengelo 2
Lees ook
'Verdiept Twentekanaal scheelt jaarlijks kleine duizend vrachtwagens op de weg'

Ze vervolgt: "Nu nog beheren we het kanaal en nemen het een beetje zoals het komt. We faciliteren de vestiging van bedrijven, maar zouden meer moeten sturen. Laten we iets beter nadenken over welke bedrijven we hier willen hebben. Hoe kunnen we zorgen dat we de haven en de ruimte daaromheen goed benutten? Om ervoor te zorgen dat we onze spullen hier kunnen maken en kunnen behouden of kunnen krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het zout, aan brandstoffen, aan bouwmaterialen."

“Het is niet de vraag of die crisis komt, maar wanneer en hoelang ze duurt.”

Overigens zitten de industrieterreinen in de verschillende Twentse havens nu zo goed als vol. Er moet volgens Steen dus gekeken worden naar hoe de huidige bedrijven op de best mogelijke manier bijdragen aan die opgave.

Ze wil de woorden 'oorlog' of 'terroristische dreiging' niet in de mond nemen, maar feit is dat er ook door lokale bestuurders steeds meer wordt nagedacht over mogelijke crises als gevolg van de huidige geopolitieke dreiging.

Lees verder onder de afbeelding.


  • 250320 russische kaart sluis
    De Russen hebben gedetailleerde kaarten van de Twentse havens. Deze kaarten van de Hengelose haven zijn uit de jaren tachtig.
    Beeld: 1twente
  • 250320 russische kaart oelerbrug
    De Russen hebben gedetailleerde kaarten van de Twentse havens. Deze kaarten van de Hengelose haven zijn uit de jaren tachtig.
    Beeld: 1twente

Vorige week zijn de veertien Twentse burgemeesters bij elkaar geweest om te praten over een mogelijke ontwrichtende energiecrisis. Roelof Bleker van Enschede over de noodzaak: "Het is niet de vraag of die crisis komt, maar wanneer en hoelang ze duurt."

Als voorzitter van de Veiligheidsregio Twente trekt Bleker de kar op dit onderwerp. Het Rijk heeft alle veiligheidsregio’s opgeroepen de bevolking weerbaarder te maken: "De onstabiele wereldorde en de oorlogsdreiging van Rusland vragen daar om."

icon_main_info_white_glyph

Havenbedrijf Port of Twente

Onder Port of Twente vallen liefst acht havens in vijf verschillende gemeenten (Hengelo, Almelo, Enschede, Hof van Twente en Lochem). Ook het XL Businesspark bij Almelo behoort tot de inventaris. Port of Twente is een samenwerkingsverband van de vijf genoemde gemeenten. Hanneke Steen is voorzitter van het bestuur.

Vervoer op het kanaal heeft, in tegenstelling tot vervoer via het spoor, geen elektriciteit nodig. Dat wil zeggen de schepen zelf niet; dat heeft z'n voordelen, mocht het elektriciteitsnet platgaan. De sluizen kunnen echter niet zonder stroom. Zou dat met een aggregaten opgelost kunnen worden? Steen: "Dat zijn dingen waarover nu nagedacht wordt."

Russisch gas

"Los van de huidige crisis vind ik dat we zelfvoorzienender moeten worden. Alleen al het feit dat we na de Russische inval in Oekraïne geen Russisch gas meer importeerden, heeft ons met de neus op de feiten gedrukt", aldus Steen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.