Bij bandenfabrikant Apollo Vredestein in Enschede worden tientallen tijdelijke contracten niet verlengd. De maatregel die volgende maand ingaat is onderdeel van een reorganisatie. Ook de ploegendiensten bij de fabriek aan de Ingenieur Schiffstraat in het havengebied gaan op de schop. Een deel van de productiewerkzaamheden wordt straks niet meer 24/7 uitgevoerd.
De organisatiewijzigingen zijn al even bekend binnen de fabriek. De ondernemingsraad (or) heeft zelfs al een positief advies uitgebracht over de reorganisatie. 'De OR en MT (managementsteam, red.) willen hierbij benadrukken dat deze wijzigingen noodzakelijk zijn om de organisatie aan te passen aan het lagere productieticket', staat in een interne mededeling. 'Beide betreuren dat er minder banden in Enschede gemaakt zullen worden.'
Navraag bij Apollo Vredestein leert dat er sprake is van overcapaciteit. "Als reactie op een aanhoudende daling van de marktvraag, in combinatie met de hogere productiekosten in onze fabriek in Enschede, passen we ons aan, wat resulteert in het niet verlengen van tijdelijke contracten", aldus woordvoerder Ton Coppus.
Als voorbeeld noemt hij de zogeheten Spacemaster-band, een opvouwbare reserveband, waarvan de vraag de afgelopen vijf jaar met een factor vijf is gedaald. "Om de kosten onder controle te houden, stappen we af van de vijfploegendienst, die relatief duur is vergeleken met twee- en drieploegendiensten." Bij een vijfploegendienst of volcontinurooster draait de productie 24/7 door.
De andere productlijnen in Enschede - voor agrarische banden en personenwagenbanden - ondervinden volgens Apollo Vredestein geen grote gevolgen van deze veranderingen. Dus ook niet in de vijfploegendiensten. Hoewel er afscheid genomen gaat worden van zo'n 60 werknemers met een tijdelijk contract, verandert er voor de vaste werknemers weinig tot niets. Al heeft een overstap naar een twee- of drieploegendienst financiële gevolgen (minder toeslagen).
Toch klinken er via diverse bronnen binnen de bandenfabriek zorgen. De gedachten van sommige medewerkers gaan terug naar een grote reorganisatie in 2020, toen enkele jaren na de bouw van een gloednieuwe fabriek op het Hongaarse platteland uiteindelijk 600 van de toen 1200 banen in de fabriek in Enschede verdwenen. Sindsdien vrezen veel medewerkers voortdurend dat er nog meer slechter nieuws komt.
Ook nu weer. Er wordt gesproken over steeds meer werknemers uit India die in de fabriek in het Enschedese havengebied werkzaam zijn en met productieprocessen meekijken. Dat roept vraagtekens op, volgens verschillende werknemers die 1Twente heeft gesproken. In India is het moederbedrijf van Apollo Vredestein - Apollo Tyres - gevestigd.
De reorganisatie is broodnodig, vertelt woordvoerder Ton Coppus. "De kosten voor het runnen van onze fabriek in Enschede zijn de afgelopen vier tot vijf jaar met dubbele cijfers gestegen, voornamelijk door stijgende salaris- en energiekosten. Daarom is het van het grootste belang dat we stappen als deze nemen en de marktomstandigheden in de gaten blijven houden. Verder geven we geen commentaar op geruchten."
Dat er veel werknemers uit India zijn aangenomen wordt bevestigd. "Het is geen geheim dat de Nederlandse arbeidsmarkt al een aantal jaren erg krap is. Daarom hebben we onze collega's uit India een kans gegeven om in Enschede te komen werken. Zoals de wet voorschrijft, werken alle werknemers uit India onder dezelfde arbeidsvoorwaarden als de lokale werknemers."
In de meest recente jaarrekeningen (over de periode maart 2023 - maart 2024) van Apollo Vredestein wordt gewag gemaakt van de veranderende autobandenmarkt. Hoewel de productie van nieuwe busjes en personenwagens flink doorgaat, daalt de vraag naar vervangende banden bij onderhoud. Desondanks was er in de fabriek in Enschede in de bovengenoemde periode sprake van een winst van zo'n 15 miljoen euro. Volgens hetzelfde jaarverslag waren er op dat moment een kleine 400 mensen werkzaam in de productie bij Apollo Vredestein in Enschede.