Het gribushoekje aan de Brammelerdwarsstraat in Enschede maakt binnenkort plaats voor een nieuw wooncomplex: Square53. De bouw van de appartementen, gelegen achter het stationsplein, start op 4 april. De woongemeenschap is ontworpen door MET Architecten. Het complex wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2026 opgeleverd. Het is het laatste ontbrekende stukje voor de plannen op en rondom het stationsplein.
Het project is in 2022 ondertekend door de gemeente Enschede en projectontwikkelaar Ska-pa. Drie jaar later gaat eindelijk de schop in de grond. De ontwikkelingen zijn uitdagend, het bevindt zich in een complex gebied met veel belanghebbenden. Op de plek van de nieuwe woningen stonden eerder garageboxen en een winkel.
Het gebouw is nauw verbonden met de ontwikkeling van de woontoren aan het Stationsplein, die als eyecatcher gaat fungeren. Het ontwerp van Square53 is zorgvuldig afgestemd op de toren en moet als een puzzelstuk aansluiten op de achterzijde van het gebouw.
De 36 lofts aan de Brammelerdwarsstraat variëren in maat en schaal: tussen de zestig en zeventig vierkante meter. De Tetris-achtige loftwoningen bieden ruimte voor groen, met een doorlopende verbinding tussen de binnentuinen, het plein en de geveltuintjes. Daarnaast worden groene daken en gevels geïntegreerd en wordt hemelwater opgevangen voor hergebruik. De ingang van de parkeergarage aan het stationsplein wordt verlegd naar de Piet Heinstraat om de toegankelijkheid te verbeteren en de openbare ruimte te ontlasten.
Square53 maakt deel uit van de ontwikkelingen binnen het centrumkwadraat, een gebied dat zich uitstrekt van het Stationsplein tot de singels. Het plan moet het stadscentrum transformeren naar een modern en groen gebied. Voor wonen worden onder andere de woontoren aan het Stationsplein, appartementen in het voormalige Bölke en een nieuw studentenflat in het Pakhuiskwartier gerealiseerd. In totaal moeten er 3500 woningen bij in het gebied.
Ook wordt het Stationsplein vernieuwd met een parkeergarage en betere verbindingen voor fietsers en voetgangers, onder andere door een nieuwe tunnel onder het station. Meerdere wegen in het centrum worden tot fietsstraat omgedoopt en opnieuw ingericht met veel groen. Uiteindelijk moet een groot gebied binnen de singels een 30 kilometer-zone worden. Cultuurhistorisch erfgoed, zoals de DETA Kerk en de Coberco Melkhal, blijft behouden in de nieuwe stadsinrichting.