Enschede verandert in één grote dertigkilometerzone, als het aan het college van B&W ligt. Alleen op belangrijke invalswegen en de singels mogen automobilisten in de toekomst nog 50 kilometer per uur blijven rijden. Voor Fietsersbond Enschede toch een reden om op de trom te slaan; de actiegroep wil dat de snelheid op vrijwel alle wegen in de stad wordt verlaagd.
Ergens in de komende maanden neemt de gemeenteraad een besluit over het zogeheten wegencategoriseringsplan. In dat stuk zal het college van B&W voorstellen om een groot deel van de wegen af te waarderen naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Ook alle invalswegen die in het binnensingelgebied liggen. Daarmee gaat het college verder dan eerdere ideeën over invoering van dertigkilometerzones.
De Fietsersbond Enschede heeft bezwaar tegen de plannen van het college. Via haar website roept de bond inwoners op om zienswijzen in te dienen tegen het aantal wegen dat nog wel een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur behoudt. Reden is dat de singels en invalswegen zoals de Oldenzaalsestraat, Deurningerstraat en Hengelosestraat volgens de Fietsersbond niet voldoen aan de eisen van een volwaardige '50-weg'.
"Het ontbreken van vrijliggende fietspaden maakt deze wegen ronduit levensgevaarlijk. Denk aan op de fietsstrook stilstaande bestelbusjes of openslaande deuren", aldus de Fietsersbond. "Ook moeten fietsers elkaar kunnen inhalen, wat op vele smalle stroken alleen kan via de rijbaan. En dit wordt in de toekomst alleen maar nijpender door meer elektrische fietsen in allerhande varianten."
De Fietsersbond constateert deze 'gebreken' op een groot aantal wegen waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. Echter, de Deurningerstraat en Oldenzaalsestraat springen er volgens de actiegroep met de smalle inrichting qua onveiligheid tussenuit.
"Enschede kiest hier voor het afwijken van de duidelijke CROW-richtlijnen (richtlijn voor de weginrichting, red.), met grote risico’s. En dat alleen ten behoeve van de 'bereikbaarheid' en 'doorstroming' van het autoverkeer, waarvan niet vaststaat dat deze echt te leiden hebben onder een lagere maximum snelheid van 30 kilometer per uur."
Ook het idee voor het verhogen van de snelheid naar 80 kilometer per uur op een deel van de Euregioweg wijst de belangengroep af, vanwege 'veiligheidsrisico's' ter hoogte van het kruispunt met de Lonnekerweg. De Fietsersbond Enschede kondigt protestacties aan op de Deurningerstraat.
Opvallend is dat op social media rond berichtgeving over de aanstaande dertigkilometerzones juist veel klachten komen van automobilisten, die de plannen te ver vinden gaan.