Verkeer
Stuur appje
Zoek

Opnieuw half miljoen euro verlies voor Twente Airport, gaat de stekker dit jaar uit de luchthaven?

20180217 BOEING TWENTE AIRPORT FOTO ERNST BERGBOER
Beeld: Ernst Bergboer

Opnieuw moet er extra gemeenschapsgeld richting Twente Airport om de begroting van de verlieslijdende luchthaven rond te krijgen. Het maakt de toekomst van het vliegveld uiterst onzeker. Overijssel kondigde eerder aan zich terug te trekken als mede-eigenaar als Twente Airport dit jaar nog steeds rode cijfers schrijft.

587.179 euro kwam Twente Airport vorig jaar tekort, blijkt uit de jaarcijfers. Dat is iets minder dan een jaar eerder - in 2023 bedroeg het verlies 661.009 euro - maar sinds de heropening in 2017 zijn er al miljoenen euro's gemeenschapsgeld in de verlieslijdende luchthaven gepompt.

Lees verder onder de afbeelding.


Cijfers Twente Airport nieuw Oost
Jaarcijfers Twente Airport
Beeld: RTV Oost

De toekomst van Twente Airport wordt door de grote tekorten steeds onzekerder. In het coalitieakkoord van Overijssel spraken de partijen af dat, als de luchthaven in 2025 nog niet winstgevend is, ze overwegen om de stekker uit de luchthaven te trekken.

"Voor een positief besluit over blijvende betrokkenheid van de provincie is het noodzakelijk dat er een sluitende businesscase ligt, waarbij structurele financiering van de provincie niet nodig is", staat in het coalitieakkoord.

icon_main_info_white_glyph

Wat gebeurt er op Twente Airport?

Op Twente Airport wordt er onder meer getest met elektrische vliegtuigen en drones, er staan vliegtuigen langdurig geparkeerd, er vliegen zakenjets van en naar de luchthaven, en de Vliegclub Twente is er actief.

De provincie Overijssel is samen met de gemeente Enschede eigenaar van Twente Airport. Hun structurele financiering is dus nog altijd nodig om het vliegveld overeind te houden.

Plannen van defensie

Of de provincie daadwerkelijk zijn handen van de luchthaven af trekt, is nu nog niet te zeggen. "We wachten eerst de plannen van Defensie af, die kunnen namelijk op behoorlijk wat vlakken invloed hebben als het gaat om de toekomst van Twente Airport", zegt een woordvoerder van de provincie.

Defensie onderzoekt al maanden of het Twente Airport weer in gebruik gaat nemen als militair vliegveld. Als dat gebeurt, dan gaat het om zo'n 1150 vliegbewegingen van F-35's per jaar. Een besluit daarover wordt eind mei verwacht.

Technology Base

Twente Airport is onderdeel van Technology Base Twente. Onder die vlag vallen ook het gelijknamige bedrijventerrein, woningbouwplannen en het in stand houden van 130 hectare natuurgebied, en ook hier zijn de provincie en de gemeente Enschede eigenaar.

De verliezen van Technology Base zijn nog veel groter: er is een tekort van bijna 26 miljoen euro op de grondexploitatie. Dat zit als volgt: er is nog zo'n 100 hectare rond de luchthaven beschikbaar, bedoeld voor bedrijven om zich er te vestigen. Maar door de huidige stikstofregels en het overvolle stroomnet kunnen grote bedrijven er maar niet terecht.

Technology base verkeersbord
Lees ook
Technology Base komt maar niet tot bloei: bedrijvenpark bij Enschede tijdelijk op lager pitje

De verwachting is dat het stikstofprobleem en de zogeheten netcongestie pas rond 2036 zijn opgelost. Tot die tijd zijn er forse financiële tekorten, die ook met gemeenschapsgeld gedicht moeten worden. Voor 2024 betekent het een verlies van ruim 6 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag. Daar komt het tekort van ruim een half miljoen euro voor Twente Airport nog bovenop.

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.