Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
Twente FM logo

Nieuwe Enterse zomp Regt door Zee II vaart op de Regge: 'Ode aan geschiedenis van onze streek'

De Regt door Zee II is echt wel een Ríjssense zomp, grapt burgemeester Jurgen van Houdt. “Anders was het de Dwars door Zee II geweest.” De Regge, een nieuwe zomp, humor en zompenbitter: het zijn de ingrediënten van een zonnige donderdagmiddag bij de Pelmolen in Rijssen, waar de nieuwe Enterse zomp Regt door Zee II overgedragen wordt aan Rijssen. De nieuwe zomp is er; nu nog een nieuw botenhuis…

Voor de Regionale Stichting Enterse Zomp is donderdag 10 april 2025 een belangrijke mijlpaal. De eerste zomp, de Regt door Zee, die al 39 jaar met passagiers op de Regge vaart, wordt vervangen door de op de Enterse Waarf gebouwde Regt door Zee II.
De nieuwe elektrisch aangedreven schuit komt vanuit Wierden geruisloos aanvaren richting Rijssen. Aan boord het bouwteam, vergezeld door burgemeester Doret Tigchelaar van de gemeente Wierden, die aan het eind van deze vaartocht de nieuwe zomp overdraagt aan burgemeester Jurgen van Houdt van de gemeente Rijssen-Holten.

“Het moeilijkste deel was het aanbrengen van de gangen, de planken buitenom, die gebogen moeten worden.”

Bijzondere vaartocht

Voor de mannen in de nieuwe platbodem is dit een bijzondere tocht. “Een prachtboot. Ze vaart fijner dan alle voorgaande boten die we gemaakt hebben. De motor heeft ook iets meer power”, zegt Tonnie Kerkhof, één van de bouwers. De zomp is, volgens het aloude ambacht, gebouwd op ’n Waarf in Enter. Het hout voor deze 12.20 meter lange boot komt uit Noord-Duitsland. De mast, 11.5 meter hoog, bestaat uit een Douglasstam uit één stuk. “Er zit geen enkele barst of scheur in de mast, dat komt doordat deze buiten het hart van de boom gezaagd is.” Het hele schip is van eikenhout, behalve de mast en de vloer; het hout van de vloer komt van de lariks.

De bouwers kwamen wekelijks bij elkaar om aan de slag te gaan met het ruwe hout. “Het moeilijkste deel was het aanbrengen van de gangen, de planken buitenom, die gebogen moeten worden. Dat vereist veel fysieke kracht, maar ook kennis om ze in de juiste vorm te maken”, geeft Kerkhof aan. Het is de vijfde zomp die op ‘n Waarf gebouwd is. De bouwers, present tijdens deze eerste vaartocht, is het opnieuw gelukt een authentieke Enterse zomp af te leveren, deze keer voor Rijssen. Op de boot is dan ook het bordje ‘Riessen’ zichtbaar.

Beklonken met zompbitter

Onder aan de Pelmolen, rond het haventje, staat het ontvangstcomité al klaar; met applaus wordt de Regt door Zee II verwelkomt. Moeiteloos parkeert de schipper het nieuwe vaartuig naast het oude. Burgemeester Van Houdt stapt aan boord en onder toeziend oog van de oudste zompschipper, Doc Reichert, wordt de overdracht, middels een handdruk van beide burgemeesters, beklonken met een borrel originele zompbitter.

“Enterse scheepsbouwers hebben het bouwen van zompen tot kunst verheven.”

“De belangrijkste mensen vandaag zijn toch wel de scheepsbouwers”, zegt Herman ter Avest, voorzitter van de Regionale Stichting Enterse Zomp, in zijn welkomstwoord. “Enterse scheepsbouwers hebben het bouwen van zompen tot kunst verheven. Ze hebben er de afgelopen jaren al 5 gebouwd en dit vakmanschap wordt gecontinueerd met het bouwen van waarschijnlijk nog een vrachtschuit.”
En dat zal dan weer een Énterse zomp zijn want, zo diept Ter Avest op uit de historie: “Het type schip wordt genoemd naar de plaats waar het schip wordt gebouwd. We willen graag de geschiedenis van de vrachtschuiten, varend op de Regge, levend houden.”

Recreatief en toeristisch belang

Tigchelaar, die even aan het roer stond van de nieuwe platbodem, benadrukt het recreatieve en toeristische belang van de zomp. “Een toegevoegde waarde voor de beide gemeentes.” Wat bestuurslid Ellen Hemmers van Waterschap Vechtstromen betreft is de oplevering van de zomp het in leven houdend van een stuk cultureel erfgoed. “Een technisch kunstwerk, maar ook een ode aan de geschiedenis van onze streek.”

Het volgende project van de stichting is de bouw van een nieuw botenhuis, ongeveer vijf meter van de plek van het huidige botenhuis. “Het oude botenhuis is in verval, de kademuur is erg slecht.” De plannen zijn inmiddels uitgewerkt. Het nieuwe botenhuis wordt iets groter, zodat de zomp erdoor kan varen, er komt een klein keukentje in en ook een rolstoellift.

Haringparty: 4,5 ton...

De stichting, die zonder subsidie werkt, is blij dat de nieuwbouw van het botenhuis het goede doel van de Rijssense Haringparty 2025 is, vertelt Ter Avest. De bouw wordt geschat op 2,5 ton. Burgemeester Van Houdt heeft er alle vertrouwen dat het nieuwe botenhuis er komt, gezien de opbrengt van de voorgaande Haringparty. “Ik weet dat de Haringparty toch al gauw 4,5 ton op kan leveren…”

Ode aan de Regge

Zanger-gitarist Bert Jansen sluit de bijeenkomst op gepaste wijze af met het Reggelied, geschreven door Herman Kampman. Een ode aan de Regge op de oever van de Regge...

Zomp de bouwers
De bouwploeg
Beeld: Regionale Stichting Enterse Zomp
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.