Krap een jaar voor nieuwe gemeenteraadsverkiezingen wordt een belangrijke belofte uit het Oldenzaalse raadsprogramma 2022-2026 ingelost: het autovrij(er), fietsvriendelijk(er) en veilig(er) maken van de binnenstad voor inwoners en bezoekers. Een werkgroep van de Stadsnoabers (gemeente, horeca, winkeliers, Oldenzaal Promotie) heeft hiervoor een pakket maatregelen voorgesteld, die door het college verder worden uitgewerkt.
De voorgestelde maatregelen van de Stadsnoabers richten zich op beperken van inrijmogelijkheden voor autoverkeer, het aanpassen van rijrichtingen, het verkorten van de venstertijden voor laden en lossen en het invoeren van kentekencamera’s. Met het beperken van het autoverkeer in de binnenstad willen de Stadsnoabers en het college de verblijfskwaliteit, leefbaarheid en veiligheid van de binnenstad verbeteren.
De Stadsnoabers stellen voor auto’s te weren van de Groote Markt en de Marktstraat deels tweerichtingsverkeer te maken. Op dit moment geldt voor de Marktstraat een inrijverbod vanaf de Kerkstraat/Groote Markt, maar met uitzondering van bestemmingsverkeer voor de bedrijven die daar zijn gevestigd. Dit levert onveilige situaties op en beperking van de mogelijkheden op de Groote Markt zoals bij marktdagen en evenementen.
De Stadsnoabers adviseren de venstertijden voor laden/lossen te verkorten en te vereenvoudigen. Nu nog mogen (vracht)auto’s tot 13.00 u. het gebied in rijden. Dat zorgt regelmatig voor onveilige situaties doordat er dan al veel voetgangers en fietsers aanwezig zijn. De Stadsnoabers willen venstertijden voor laden en lossen van maandag tot en met zondag van 07.00 uur tot 12.00 uur.
De Stadsnoabers willen de nieuwe maatregelen om (vracht)auto’s te weren in de binnenstad handhaven met kentekencamera’s. Overigens willen de Stadsnoabers niet alleen de regels voor auto’s in de binnenstad aanscherpen, maar ook voor fietsers. Omdat fietsers en voetgangers soms last van elkaar hebben, wordt geadviseerd mensen te stimuleren om hun fiets te stallen en langzamer te fietsen of te lopen als het druk is. Stimuleren, dus, in plaats van verbieden. Gedacht wordt aan campagnes zoals ‘winkels open, fietsers lopen’, tijdelijke snelheidsmeters en het verbeteren van de fietsenstallingen.