Het kabinet steekt 1,9 miljard in de Nedersaksenlijn. Dat schrijft fractievoorzitter Caroline van der Plas van BBB op X. Ze schrijft 'blij' te zijn met het akkoord dat coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben gesloten nadat de partijen een etmaal met elkaar om tafel hebben gezeten.
Eind vorig jaar besloot het kabinet geen werk te maken van de Nedersaksenlijn, de spoorlijn die Enschede en Groningen via Hardenberg met elkaar verbindt.
November vorig jaar liet staatssecretaris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat nog weten de plannen voor de Nedersaksenlijn op een zijspoor te zetten. Het aanleggen van de spoorlijn was veel duurder dan verwacht: de lijn zou niet 1,25 miljard euro gaan kosten, maar 1,7 tot zelfs 5 miljard euro.
Op X meldt Van der Plas een lijst aan maatregelen die haar partij heeft geregeld in de voorjaarsnota. Behalve de 1,9 miljard euro voor de aanleg van de Nedersaksenlijn noemt ze ook een bedrag van 115 miljoen euro dat beschikbaar komt voor de N36 en 600 miljoen euro extra voor de boeren om de gevolgen van de stikstofmaatregelen te verzachten.
Waar het geld voor extra investeringen en lastenverlichtingen vandaan komt, wordt uit de geplaatste berichten nog niet duidelijk. Ingewijden zeggen dat niet getornd is aan de financiële kaders die zijn afgesproken in het coalitieakkoord.