Na jarenlange inzet is ze er dan eindelijk, de buurtbus die Glane met Glanerbrug en Losser verbindt. In een pilot van de provincie Overijssel en vervoersmaatschappij Arriva, die op 2 september 2024 van start ging, wordt in een jaar tijd gekeken of er voldoende behoefte en draagvlak is voor een permanente busverbinding. Maar dat valt tot dusver nog tegen.
“We moeten gewoon echt meer instappers hebben”, vertelt initiatiefnemer en raadslid Martha Horstman van Burgerforum Losser. Voor behoud van de busverbinding in Glane moeten er gemiddeld 400 mensen per maand gebruik maken van de nieuwe reislijn. “Op dit moment blijven we hangen op 200 mensen en dat verbaast mij. Ik dacht eerst, appeltje-eitje.”
De verbazing bij Horstman uit zich mede in de behoefte van de inwoners: “In onze toekomstvisie geven de inwoners zelf aan hoe belangrijk zij het openbaar vervoer vinden, maak er dan ook gebruik van.” Ze ziet daarentegen al wel vaste reizigers van de buurtbus. “Er stappen bijvoorbeeld studenten, mensen van de LosserHof of die op de Slank werken in.”
De pilot heeft na een half jaar een tussenevaluatie. “Deze hebben wij inmiddels gehad”, aldus Horstman. Uit deze evaluatie kwam de conclusie dat er meer promotie gemaakt moet worden voor deze buurtbus. “Provincie Overijssel, Arriva en de gemeente Losser zijn hier nu mee bezig.”
In tegenstelling tot de streekbuslijnen, is de buurtbus niet verplicht om alleen bij haltes te stoppen. “Als mensen een hand opsteken en het is op een veilige plek, dan kunnen wij reizigers buiten de halte meenemen”, legt Horstman uit. Ook heeft ze een advies voor mensen die naar Enschede moeten. “Pak eens de buurtbus naar Glanerbrug en neem dan lijn 3, dan stap je in hartje Enschede voor het MST uit. In tegenstelling tot lijn 61 vanuit Losser, dan word je op het station afgezet.”
Aan de inzet van de vrijwilligers zal het niet liggen. De veertig vrijwillige chauffeurs zorgen voor een goede bezetting van de buurtbus. “Het is op dit moment geen probleem om de planning met chauffeurs rond te krijgen. Mochten er chauffeurs uitvallen om wat voor reden dan ook, dan wordt er in de groepsapp gelijk vervangen geregeld. De chauffeurs staan figuurlijk gesproken nog net niet te vechten voor een plek”, zegt Horstman.
De pilot van de buurtbus loopt nog tot oktober dit jaar. Aan alle criteria van de provincie Overijssel voor het behoud van het openbaar vervoer in Glane wordt voldaan, behalve het aantal reizigers. Als de buurtbus in Glane wil blijven, dan moeten er meer instappers per maand komen. “We moeten doorgroeien naar 400 reizigers om het voor elkaar te krijgen.”