De zorgen over de toekomst van bandenfabriek Apollo Vredestein in Enschede nemen toe, nu alle medewerkers zijn opgeroepen voor een informatiesessie deze vrijdagmiddag. De uitnodiging voor de bijeenkomst - die in handen is van 1Twente - is verstuurd namens Benoit Rivallant, de CEO van Apollo Tyres in Europa. Hij houdt vrijdag zelf een toespraak 'over de huidige bedrijfsomstandigheden van Apollo Tyres NL'.
Welke boodschap de circa 500 medewerkers in Enschede te horen krijgen is niet duidelijk. Ook vakbond FNV zegt nog van niets te weten. Maar een optelsom van recente gebeurtenissen en het gewicht dat aan de bijeenkomst wordt gegeven, zijn geen positief vooruitzicht. Medewerkers worden geacht aanwezig te zijn als er geen 'dringende reden' is voor afzegging. En na de bijeenkomst 'zal er ter plekke, maar ook op jouw eigen afdeling gelegenheid zijn om vragen te stellen'.
De uitnodiging voor de bijeenkomst komt ongeveer een maand nadat Apollo Vredestein bekendmaakte dat tientallen tijdelijke contracten niet worden verlengd vanwege de terugvallende vraag naar autobanden. De vraag naar de Spacemaster, een opvouwbare reserveband, is volgens een woordvoerder met een factor vijf gedaald.
Na de aankondiging van de reorganisatie ontving 1Twente Vanuit meerdere bronnen binnen de fabriek bezorgde signalen. Werknemers vrezen dat dit een voorbode voor verdere ingrepen is en die bezorgdheid is met de aangekondigde komst van CEO Benoit Rivallant naar Enschede alleen maar toegenomen. "Dit voorspelt niet veel goeds", klinkt het. Er wordt zelfs gevreesd voor sluiting van de fabriek in Enschede.
Bij veel medewerkers spelen de herinneringen aan het massaontslag in 2020 een grote rol in hun zorgen. Toen werden uiteindelijk 600 van de 1200 banen in de fabriek geschrapt door het Indiase moederbedrijf Apollo Tyres. Terwijl enkele jaren daarvoor nog een nieuwe fabriek was geopend in Gyöngyöshalász in Hongarije, circa 100 kilometer ten oosten van hoofdstad Boedapest.
De fabriek aan de Ingenieur Schiffstraat richt zich sinds de opening van de vestiging op het Hongaarse platteland vooral op de luxere autobanden en tractorbanden. Toen in 2023 de bouw van een nieuw magazijn werd aangekondigd, leek Apollo Tyres zich juist voor een langdurig verblijf in Enschede uit te spreken.
Vorige maand vertelde een woordvoerder van Apollo Vredestein dat de productiekosten in Enschede relatief hoog liggen en de laatste jaren met dubbele cijfers (meer dan 10 procent) zijn gestegen door toenemende salaris- en energiekosten. Op geruchten over een uiteindelijke bedrijfssluiting wilde de woordvoerder toen niet ingaan.
Heb je tips over de ontwikkelingen bij bandenfabriek Apollo Vredestein? Mail dan naar de verslaggever van 1Twente.
Die geruchten worden overigens onder meer gevoed door berichten dat er een nieuwe CAO is vastgelegd voor de duur vijftien maanden, waar doorgaans twaalf maanden 'normaal' is. Ook het feit dat er al enige tijd werknemers uit India worden ingevlogen om mee te doen in het productieproces zorgt voor argwaan. Dat laatste gebeurt volgens Apollo Vredestein, omdat het door krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt lastig is om personeel te vinden.